El. Påverkan på elnätet är försumbar. Elcykeln kan köras 30 mil på den elenergi som krävs för kupé- och motorvärmare i en timme för en bil, skriver debattören.
El. Påverkan på elnätet är försumbar. Elcykeln kan köras 30 mil på den elenergi som krävs för kupé- och motorvärmare i en timme för en bil, skriver debattören. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Elcykeln behövs för en bättre miljö

Elcykeln är energieffektiv, miljövänlig och kräver minimalt med yta för många av de dagliga transporterna. Även jämfört med miljöbilar minimerar den buller, trängsel, luftpartiklar och förfulande parkeringar.

ANNONS

Motvind och backar, som får många att välja bort en vanlig cykel, trollas bort. Med en elcykel väljer tre gånger så många cykling framför bilåkning jämfört med vanlig cykel. För att vi ska nå miljömålen måste elcykeln få så stor spridning så snabbt som möjligt. Elcykelpremien är mycket effektiv för att snabbt öka antalet cyklister.

Globalt är utsläpp av växthusgaser ett klimatproblem och trafiken står för 1/3 av Sveriges utsläpp. Förnyelse av bilparken kommer inte att räcka för att nå miljömålen enligt Naturvårdsverket.

Lokalt ger trafiken problem med buller, trängsel, partiklar i luften från däck och asfalt. Stadsbilden förfulas.

ANNONS

Idag ökar bilförsäljning och bilåkande och ny infrastruktur för ökande trafik kostar stora pengar. Samtidigt minskar andelen av befolkningen som cyklar från 10 till 9 % på 10 år. Alltför få når upp till det dagliga behovet av fysisk aktivitet och övervikt ger hjärtproblem och diabetes.

Stora fördelar nås med elcyklar. En färsk EU-studie, PASTA, visar att elcykeln tredubblar det antal pendlare som väljer bort bilen. Elcyklisten kör nästan dubbelt så långt som en vanlig cyklist och får därmed lika mycket motion och väger 4 kg mindre än bilpendlaren. Motionen ger bättre hälsa och mindre belastning på vården.

Påverkan på elnätet är försumbar. Elcykeln kan köras 30 mil på den elenergi som krävs för kupé- och motorvärmare i en timme för en bil. En elcykel tar bara 6% av den yta som krävs för att parkera en bil och kan i många fall ersätta andrabilen i en familj.

Med elcykelpremien nås dessa fördelar mycket snabbare. Försäljningen av elcyklar ökade med 50 % år 2017. Tack vare premien så bedömer stora butikskedjor att försäljningen nu ökat 2-300% istället. Därmed kommer antalet resor med cykel att mycket snabbare bli så många att de påverkar samhällsekonomi, trafikmiljö och hälsa till det bättre.

ANNONS

Ändå höjs starka politiska röster för att avskaffa premien. ”Privata utgifter”, ”satsa pengarna på bättre infrastruktur”, ”köp brandflyg istället”, ”avskaffa alla subventioner” är några av argumenten.

Bonus- Malussystemet syftar till att ge miljövänligare bilar. Varför inte satsa på miljövänligare transporter istället och inkludera också elcyklar? Helhetssynen behövs.

Peter Bryntesson

ANNONS