PROBLEM. Enligt insändarskribenten är det stora problem med färdtjänsten för deras anhörig som är synskadad.
PROBLEM. Enligt insändarskribenten är det stora problem med färdtjänsten för deras anhörig som är synskadad.

Färdtjänsten är inte acceptabel

Vid upphandlingen av färdtjänst bör man inte bara ta med kostnadsaspekter utan även humankapital. Kanske behövs en annan kompetens bland kravställarna för att våra funktionshindrade ska få färdtjänsten dräglig.

ANNONS
|

Apropå artikeln om färdtjänsten i TTELA den 20 december.

Håller verkligen med om det Ulf Blomberg angivit i artikeln. Vi har en anhörig som är synskadad men är mitt i arbetslivet och det är inte en gång som färdtjänsten inte fungerar.

Taxin kommer inte, har kört fel. Chaufförer kan, som Ulf påpekar, inte svenska språket och kan inte använda sig av gps trots att detta finns i bilen. Är den påslagen kan i bästa fall brukaren dirigera färdtjänsten tack vare att hen förstått vad gps angivit och då förstår var hen befinner sig.

Skönt att någon tar sig ork och tid att påpeka olägenheterna som finns vad gäller Västtrafik och färdtjänsten. Det handlar ju om en redan utsatt grupp. Vi kan tänka oss att inte fler klagomål kommer till Västtrafik helt enkelt beror på att de flesta i gruppen inte har ork eller förmåga att kunna klaga, eftersom man har så mycket annat att ta strid för.

ANNONS

Hoppas verkligen att man som kravställare vid upphandlingen av färdtjänsten inte bara tar med kostnadsaspekter utan även humankapital. Kanske behövs en annan kompetens bland kravställarna för att våra funktionshindrade ska få färdtjänsten dräglig. För med Västtrafik är den, trots vad de säger själva, inte acceptabel, i synnerhet inte för våra unga funktionshindrade som både har ett yrkesliv och vill ha en aktiv fritid.

Anhöriga

ANNONS