Skredsäkra och bygg nya slussar

Tanken på en kanal mellan Vänersborg och Uddevalla har funnits ända sedan 1600-talet och har utretts vid ett flertal tillfällen.

ANNONS
|

REPLIK

Svar till Daniel (16 december)

Fördelen är uppenbar eftersom sträckan är betydligt kortare. Nackdelen är tyvärr desto större, eftersom landskapet gör att man måste slussa upp från Vänersborg och sedan ner till Uddevalla.

Vattentillförseln till sjöarna mellan städerna räcker heller inte till för att förse den tänkta kanalen med vatten, vilket gör att man skulle bli tvungen att pumpa upp vatten från Vänern. En sådan kanal skulle därför inte bli en naturlig vattentransportväg som Göta älv är, vilket gör att den inte heller skulle gå att använda för att nivåreglera Vänern.

Det skulle självklart gå att spränga och gräva ner en kanal med ett naturligt fall, men det skulle riskera att totalt förändra landskapet, och det är jag ganska övertygad om inte skulle godtas av en enda miljövårdande myndighet eller organisation värd namnet.

ANNONS

Att så långt det är möjligt skredsäkra och bygga nya och större slussar är enligt min mening den enda realistiska lösningen för en framtida hållbar transportled. Det ger större fartyg, mindre trafik på både E45, E6 och övriga vägar runt Vänern, är bättre för miljön och blir positivt för näringslivet det också. Om det ger fler turister vet jag däremot inte.

Christian Ericson

ANNONS