Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

alslapp.jpg
Varje vecka under sommar och höst transporteras ål från Vänern förbi kraftverken och släpps i söder om Lilla Edet.

Åltransport gick snett

Varje vecka under sommar och höst transporteras ål från Vänern förbi kraftverken och släpps i söder om Lilla Edet. Men en olycka med transporten nyligen gjorde att ett ton ål dog av syrebrist.

Ålen minskar drastiskt i antal och utan särskilt tillstånd från Havs och Vattenmyndigheten, HAV, är ålfiske förbjudet.

För att underlätta för ålen fångar Insjöfiskarenas Centralförbund vuxen ål i Vänern och transporterar den förbi de tre kraftverken i Göta älv. Den släpps i söder om kraftverket i Lilla Edet och kan på så vis oskadd fortsätta sin vandring mot Sargassohavet. Vattenfall står för kostnaden.

Men den 9 augusti gick något snett.

– Vi ser mycket allvarligt på det inträffade och har begärt en skriftlig redogörelse. Vi vill veta om alla ålarna var döda eller bara ett antal. Vi vill också att de som ansvarar för transporterna ska motivera varför de inte återutsatte ålen i Göta älv, säger Fredrik Nordwall på HAV.

Mats Ingemarsson, Svenska Insjöfiskarenas Centralförbund, uppfattade detta som att myndigheten ville att ålen skulle återutsättas, även om den var död. Han vände sig till Lilla Edets kommun med en begäran om tillstånd att få dumpa ålen i älven.

Börje Ahlqvist på kommunens miljöavdelning meddelade att man inte tillstyrker någon dumpning. Han föreslår att ålen konsumeras eller exempelvis används i biogasanläggningen i Trollhättan.

– Men det hela var ett missförstånd, säger Mats Ingemarsson.

– Jag blev irriterad, men nu har vi klarat upp detta. Ålen är nedfrusen och ska användas till konsumtion.

Olyckan inträffade enligt Ingemarsson på natten och då gäller det att fatta ett vettigt beslut. Om ålen blivit förstörd hade det blivit en försäkringsfråga. Det gällde att rädda varuvärdet. Beslutet blev nedfrysning.

Ett bekymmer med åltransporterna är att fordonen börjar bli gamla. Inga nya köps in eftersom att ålfisket är starkt reducerat.

– Vi har i dag tre äldre transporter i landet. De har gått 30 000 mil och vi har lärt oss leva med risken för haveri.

Sedan tre år tillbaka pågår åltransporterna för att fisken ska klara sig oskadd förbi de tre kraftverken i Göta älv.

– Det är en nödåtgärd i väntan på att kraftverken byggs om. Så vi ska hålla på ett tag till, säger Mats Ingemarsson, som sköter administrationen.

MEST LÄST