Hotas. Regeringen hotar flygplatsen, enligt debattörerna.
Hotas. Regeringen hotar flygplatsen, enligt debattörerna.

Flygplatsen hotas av regeringen

Trollhättan/Vänersborgs flygplats är en mycket viktig länk för vårt områdes kommunikation. Det är en avgörande faktor för flera företag som bedriver verksamhet i vårt område.

ANNONS
|

Trollhättan/Vänersborgs flygplats är en mycket viktig länk för vårt områdes kommunikation. Det är en avgörande faktor för flera företag som bedriver verksamhet i vårt område. Att flyget finns och att det fungerar väl är en absolut och kritisk motor i vår region för att företag ska vilja och kunna etablera sig och rekrytera på orten.

Stockholms handelskammare presenterade nyligen en rapport som visar på att över 4000 arbetstillfällen är hotade i vårt område om Trollhättan/Vänersborgs flygplats skulle tvingas stänga.

Hotet som nu uppkommit stavas Stefan Löfven. Denne man som leder Sveriges regering föreslår nämligen en nationell skatt på flyg med motiveringen att det skulle lösa miljöfrågan för flyget. Detta är både naivt och kortsiktigt. Framförallt när man hör en ledande Miljöpartist och ordförande i Trafikutskottet säga att man tycker det är bra om flygplatsen stängs. Då blir man mörkrädd.

ANNONS

Paul Åkerlund (S) som är kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan och tillika ordförande i Flygplatsbolaget imponerar inte heller. Han försvarar skattehöjningen i media och ser inte några betydande risker kopplat till vår lokala flygplats Malöga. Det är oprofessionellt och vittnar om en mycket bristfällig känsla för företagens behov och dess påverkan på vår andel skattebetalande på orten. Framför det lokala näringslivsklimatet prioriterar Paul Åkerlund att springa regeringens ärenden. I denna fråga liksom i frågan med underhåll på våra flygplansmotorer…

Resultatet av en höjd flygskatt innebär en lokal effekt med lägre resande vilket gör att våra små flygplatser inte längre är ekonomiskt bärkraftiga och i slutändan måste stänga. Detta i sin tur gör att vi kommer längre bort i periferin och företagen ser sig tvingade att flytta närmare storstäderna.

Om man vill lösa flygets miljöpåverkan genom sitt fossila bränsle, då måste man jobba på EU-nivå med internationella uppgörelser som skyndar på teknikutveckling och framtagande av fossilfritt flygbränsle. Detta är inget som Sverige kan eller ska göra på egen hand om man vill få en positiv miljöeffekt.

Peter Eriksson

moderaterna

Gunnar Lidell

moderaterna

ANNONS