Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 49 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Brottsofferdagen002
Vill få kontakt. Debattören önskar att polisen blir bättre på att fråga brottsoffer om de vill ha stöd.

"Går det bra att stödverksamhet kontaktar dig?"

Hur ska Brottsofferjouren kunna hjälpa brottsutsatta, vittnen och anhöriga – när alla inte ens får frågan om de vill ha stöd?

I dag på Internationella brottsofferdagen vill vi på Brottsofferjouren Trollhättan/Lilla Edet uppmärksamma att en enkelt ställd fråga från den som tar emot en anmälan om brott kan göra enormt stor skillnad för brottsoffren. Ofta behöver det gå en tid efter brottet innan den drabbade känner sig redo att ta hjälp. Då kan en utbildad stödjare från Brottsofferjouren höra av sig. Men då måste kontakten först ha förmedlats av en polis, av en anmälningsupptagare på 114 14 eller av en brottsoffersamordnare inom polisen.

Det är här systemet brister, sedan polisens omorganisation, då den obligatoriska kontaktfrågan togs bort i det gamla ärendehanteringssystemet – som olyckligtvis fortfarande används parallellt med det nya systemet.

Brottsofferjourens nya siffror visar att polisens förmedling av kontakt mellan brottsoffer och Brottsofferjouren har minskat med 43 procent i Västra Götalands län sedan polisens omorganisation 1 januari 2015. Det innebär att på tre år har uppskattningsvis 5 094 (siffran utgår från att polisen 2015, 2016 och 2017 förmedlade samma antal ärenden som gjordes 2014) brottsoffer i Västra Götaland gått miste om att en stödjare från Brottsofferjouren hör av sig och frågar: ”Hur mår du nu? Hur vill du gå vidare?”.

Om några veckor vet vi hur många brottsoffer som gått miste om stöd i just de orter som vår Brottsofferjouren täcker, Trollhättans och Lilla Edets kommuner, då siffrorna för landets 77 lokala brottsofferjourer publiceras.

Brottsofferjouren Trollhättan/Lilla Edet vill att alla brottsoffer ska få veta att det finns kostnadsfri hjälp att få. Vi vill att alla poliser och anmälningsupptagare på 114 14 ställer frågan till brottsutsatta, vittnen och anhöriga: ”Går det bra att stödverksamhet kontaktar dig?”.

Länets 43 procent färre förmedlade brottsofferärenden är snäppet bättre än rikssnittet på 44 procent.

Brottsofferjouren i Trollhättan/Lilla Edet måste fortsätta sitt arbete med att synliggöra jouren och informera om att vi finns till för alla brottsutsatta i vårt område. Vi informerar bland annat på Introduktionscentrum och hos föreningar och organisationer som är intresserade. Vi informerar också beslutsfattare i kommunen och medverkar aktivt i olika samverkansformer med andra samhällsnyttiga funktioner såsom Familjehuset och Integrationsforum med flera.

Vi hoppas även att kunna bli ett naturligt inslag i polisens vardag med ett ökat deltagande med information om jouren i olika interna sammanhang som resulterar i att fler medborgare erbjuds vårt stöd.

Så vill vi fortsätta arbeta för att alla brottsoffer ska få frågan om de vill bli kontaktade av stödverksamhet.

Ingeborg Lantz

styrelseordförande Brottsofferjouren i Trollhättan/Lilla Edet

MEST LÄST