I TTELA:s område kommer det i framtiden inte att vara gratis att ladda sin elbil, men kostnaden kommer variera beroende på hur snabbt man vill ladda. Foto: Anders Wiklund  / TT
I TTELA:s område kommer det i framtiden inte att vara gratis att ladda sin elbil, men kostnaden kommer variera beroende på hur snabbt man vill ladda. Foto: Anders Wiklund  / TT

Goda möjligheter att köra elbil i Trollhättan - när fler laddstationer byggs

I vårt område och i Sverige så kommer det i framtiden inte att vara gratis att ladda sin elbil och kostnaden kommer troligtvis att variera beroende på hur snabbt man vill ladda.

ANNONS
|

REPLIK

Svar till "Vad kostar det att ladda elbilen" (”Käringen mot strömmen”) (TTELA 9 augusti)

Det händer mycket inom elbilsutvecklingen just nu. Under hösten 2017 startar Trollhättan Energi arbetet med att bygga över 200 laddplatser, varav hälften publika, i Trollhättan med omnejd.

Redan idag tar flera aktörer betalt för laddning publikt. I vårt område och i Sverige så kommer det i framtiden inte att vara gratis att ladda sin elbil och kostnaden kommer troligtvis att variera beroende på hur snabbt man vill ladda. Vi vill att det ska vara enkelt och prisvärt att ladda sin elbil i Trollhättan.

Att ladda en elbil (endast eldriven) till 100 procent tar omkring 6-8 timmar hemma, beroende på bilmodell och effektuttag. På en publik snabbladdningsstation tar det cirka 20 min att ladda omkring 80 procent. Kostnaden vid laddning hemma kommer att landa på omkring 1,50-2,00 kr/mil (kostnaden för el).

ANNONS

Jämför gärna med bränslekostnaden för en bensin- eller dieselbil som ligger på omkring 7,00-10,00 kr/mil. Ett räkneexempel: en elbil (endast eldriven) som körs 1 500 mil/år och laddas enbart hemma drar ungefär 2 500 kWh/år och det motsvarar en kostnad på omkring 3 000 kr/år, inkl el, elskatt, moms och elnätsavgift.

Antagandet om att elproduktionen inte räcker till i Sverige är felaktig. Vi har snarare en överproduktion av el.

Jonas Bergqvist

Försäljningschef hos Trollhättan Energi

ANNONS