Debattören vill ha straffskatt på bilar som släpper ut mycket avgaser, istället för miljöbilspremie.
Debattören vill ha straffskatt på bilar som släpper ut mycket avgaser, istället för miljöbilspremie.

Liberalerna prioriterar miljönyttan

Debatten om satsningar på miljö- och klimatpolitiken handlar tyvärr mycket enbart om storleken på olika anslag och inte om vilka prioriteringar som görs för att få största möjliga miljö- och klimatnytta.

ANNONS
|

Som utgångspunkt kan jag bara konstatera att utsläppen av klimatgaser under Alliansens åtta år från 2006 till 2014 minskade med 19 procent, en trend som tyvärr bröts 2015. Under samma tid ökade andelen förnybar energi med åtta procent, antalet miljöbilar ökade kraftigt, förnybara energin i transportsektorn ökade nära fyra gånger och statens miljöbudget ökade med fem miljarder kronor.

Liberalerna står för grön skatteväxling som innebär att skatten på företagande och arbete ska sänkas och skatt höjas på det som är skadligt för miljö och klimat enligt principen Förorenaren betalar.

Vi är absolut inte beredda att beskatta arbete och företagande så hårt att tillväxt och jobb riskeras.

ANNONS

Liberalerna prioriterar därför satsningar som gör största miljönyttan.

Dessa tydliga prioriteringar tillsammans med grön skatteväxling gör att det inte är självklart att bara jämföra budgetposter rakt av och dra slutsatsen att det parti som föreslår högst utgifter per automatik gynnar miljön på längre sikt.

Ett bra exempel är supermiljöbilspremien som vi slopar och istället inför höjd fordonsskatt på bilar med stora utsläpp. En utgift i budget på 700 miljoner i form subvention blir då istället en ökad skatteintäkt på 1200 miljoner, helt i linje med Liberalernas grundläggande princip att förorenaren ska betala.

Vi föreslår vidare en omläggning av reseavdraget så att det begränsas i de regioner där det finns väl fungerande kollektivtrafik medan det förstärks något i områden där man är mycket beroende av biltransporter.

Andra viktiga liberala prioriteringar i vårt budgetförslag är satsning på laddstolpar, miljöövervakning med fokus på hav och vatten, skydd av värdefull naturskog och restaureringsåtgärder för att stärka den biologiska mångfalden, marksanering med inriktning att frigöra mark till bostadsbyggande, strandstädning genom ett permanent årligt anslag på 50 miljoner kronor, stärkt marknadskontroll av farliga kemikalier i bl.a. leksaker samt nationella klimatinvesteringar som t.ex. biogasanläggningar och metangasreducering inom jordbruket.

Lars Tysklind (L)

riksdagsledamot

och miljöpolitisk talesperson

ANNONS