Trollhättan utvecklar framtidens flygflotta

ANNONS
|

Vi är många som kan avstå flyg för att det är dyrt och orsakar utsläpp utan större tidsvinst. Arbetsgivare har en skyldighet att hålla nere antalet flygresor bland anställda.

Västra Götalandsregionen har infört ett klimatväxlingsprogram som innebär att de som flyger i tjänsten betalar en extra summa pengar vid biljettbokning. Det leder till att inrikesresor med flyg minskar bland regionens anställda.

Vi behöver flyget för att träffas i forskningssamarbeten och på studieresor. Det är bråttom att få ett mer miljövänligt flyg. Det behövs flygmotorer med lägre vikt, mindre bränsleåtgång och reducerade utsläpp.

En del görs redan. Tooltec, Brogrens och Permanova laser har gått samman i ett arbete hos Produkttekniskt centrum på Innovatum i Trollhättan för effektivare komponenter i flygmotorer. Dessa flygmotorer finns i flygplan över hela världen och har 15 procent lägre utsläpp än sina föregångare. Tillgänglig teknik innebär mer än 30-procentiga utsläppsminskningar i den globala flygplansflottan. Svensk flygindustri medverkar till utsläppsminskningar på 15–20 procent när motorn finns på marknaden om tio år.

ANNONS

Västra Götalandsregionen finansierar utveckling av framtidens flyg, bland annat genom så kallade 3D-skrivare i metall, som leder till lättare och snålare flygmotorer, resurseffektivare tillverkning och mindre materialåtgång.

Tekniken finns för biobränsle i flygplanstanken. Nu behövs bränslen i stora volymer till ett tillräckligt lågt pris. Jas Gripen har en motor som testflugit på 100 procent biobränsle. Den motorn är för övrigt utvecklad i Trollhättan.

Kristina Jonäng (C) regionråd

ANNONS