Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 49 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

stream-binary
Nytt. De nya slussarna måste utformas så att det går att köra fartyg som kan frakta containrar. Det är nästa utvecklingssteg så att inlandssjöfarten kan öka igen, skriver debattörerna. Bild: Jerry Lövberg

Äntligen nya slussar

Nu gör regeringen den största satsningen i modern tid på svensk sjöfart. Nu får Göta älv nya slussar.

Slussarna kommer att ge hela regionen ett lyft. Vänersjöfarten är avgörande för infrastrukturen och är en betydande näring tillsammans med hamnarna runt Vänern.

Många av de industrier som är lokaliserade runt Vänern finns där just tack vare möjligheten att föra in råvaror och leverera produkter med sjöfart. Utan Vänersjöfarten skulle industrier av detta slag sannolikt inte ha samma konkurrenskraft.

Sjöfarten är ett miljövänligt sätt att transportera varor och därför viktig att utveckla för att minska utsläppen från vägtrafiken. Sjöfarten är också samhällsekonomiskt lönsam, eftersom den minskar slitaget på vägar och därmed minskar behovet av nyinvesteringar för att klara tunga transporter. Därför har Vänersjöfarten stor miljöpolitisk betydelse.

Vägnätet och järnvägen skulle dessutom inte klara den ökade belastningen om Vänersjöfarten upphörde. Den motsvarar 110 000 lastbilstransporter och 375 fler tåg.

Det finns stor kapacitet i vattenleden och i hamnarna runt Vänern att utnyttja, och kostnaderna för ytterligare ett fartyg i trafik är mycket låga. Det finns naturligtvis ett värde för turism och kommande utveckling i berörda regioner också.

Nu är det också tillåtet  med en särskild form av inlandssjöfart med speciella typer av fartyg på Göta älv, Vänern och Mälaren. Detta skulle kunna öka utnyttjandet av vatten som transportväg. På den europeiska kontinenten är inlandssjöfart ett vanligt sätt att frakta stora mängder av gods, inte minst bulkgods.

De nya slussarna måste utformas så att det går att köra fartyg som kan frakta containrar. Det är nästa utvecklingssteg så att inlandssjöfarten kan öka igen.

Det finns en annan fördel också med byggandet av nya slussar det är så att det måste fram mer sten till nödvändiga skredförebyggande åtgärder i Göta älv som man kan få vid byggande av nya slussar.

Det är nu viktigt att projektet kommer igång beroende på att livslängden för slussarna snart är slut och för att värna Vänersjöfarten.

Jörgen Hellman, S riksdagsledamot Vänersborg

Carina Ohlsson, S riksdagsledamot Lidköping

Lars Mejern Larsson, S riksdagsledamot Värmland

Har du synpunkter på insändaren? Eller vill du tycka till om något annat? Använd vårt insändarformulär eller läs mer om hur man gör här.

MEST LÄST