Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

sdlta2a2bcd-nh
Cykla. Flera brister i cykelnätet menar insändarskribenten.

Bättre cykling året runt, tack

Gång-, cykel- och kollektivtrafik lovordas på mer än 80 ställen i Trollhättans översiktsplan och ambitiösa visioner fyller cykelplanen.

Verkligheten visar sig efter snöfallet som varit vilket innebär att man måste cykla i 6-8 cm djup snö för att komma till ett plogat huvudstråk. Nätet är så glest att från Hälltorp var det 1 900 meter oplogad väg och från Skoftebyn 1500 meter.

Även entusiaster misströstar då, fast planen säger att cykeln ska vara ett bra alternativ till bilen. Skolelever ska kunna cykla säkert enligt planen, men till Paradisskolan är det 850 meter oplogad väg. För att nå miljömålen krävs ändringar. Huvudstråken måste läggas tätare – som för avstånd till en busshållplats. Uppföljning av att plogning ska ske med kvalité och i tid. Det borde miljöstaden Trollhättan kunna uppnå.

Peter Bryntesson

MEST LÄST