Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Det är konstigt att när vi är 50 plus känner vi oss som bäst, men då anser arbetsgivaren oss som sämst, uttrycker skribenten.

Hur många 50-pluslärare blir utsedda till förstelärare?

Pensionsåldern höjs, vi ska arbeta allt längre upp i åldrarna. Men hur är det med motivationen för dagens 50-pluslärare? Vi brinner för vårt viktiga arbete men vår arbetsgivare låtsas som om vi inte finns. Det kallas föryngringsmodellen. Vi ser det varje dag bland annat i TV, programledare och nyhetsreportrar är unga fräscha och bort med de gamla erfarna.

Men nu är det ju så att vuxenutbildningen är skattefinansierad men förbundet sköts som ett företag och yngre lärare är det som är attraktivt, de har vid 30 års ålder allt man kan önska sig, livserfarenhet och arbetslivserfarenhet! Frågor man då ställer sig: Hur många 50-pluslärare blir utsedda till förstelärare? Hur många 50 plus får möjlighet till kompetensutveckling som leder till karriärmöjligheter?

För en tid sen fick alla möjlighet att anmäla sig via vuxenutbildningen till en kurs på Högskolan Väst. Vilka tror ni blev utsedda? Naturligtvis fem unga lärare som ska bli experter på att handleda andra lärare! Dessutom får de möjlighet att studera på betald arbetstid. En kollega som har alla meriter i världen sökte också kursen, men fick avslag. Berörd rektor ville till en början inte prata om att det handlar om ålder, men medgav att hens ålder spelade en avgörande roll vid beslutet. Det kallas åldersdiskriminering! Min fråga är om unga lärare ska handleda mer erfarna lärare? Det är konstigt när vi som är 50 plus känner oss som bäst, men då anser arbetsgivaren oss som sämst.

Om vi gör en jämförelse med andra yrkesgrupper ser vi en skillnad. En jurist blir inte utnämnd till advokat utan arbetserfarenhet och kunnighet, en AT-läkare har lång väg till en specialistläkartitel. Handleder juristen eller AT-läkaren sina äldre kollegor?

Okej, föryngringsarbetet kommer att fortlöpa, men varför blir inte 50-plusrektorer, chefer …, sämre vid stigande ålder? De anser tydligen att de blir mer kvalificerade för varje dag som går.

Du som är ung lärare i dag, räkna med att du är ute vid 45 års ålder i framtiden. Lycka till, du går i pension vid 70 års ålder!

Inom Kunskapsförbundet Väst är det digitalisering som gäller och det är bra. Men unga lärare tycks tro att det är det enda allena rådande att trycka på tangenter och gömma sig bakom skärmen. När alla kurser är digitaliserade kan vi ersättas med AI, artificiell intelligens, robotar skulle fungera lika bra! Vem ska då ta hand om elever som behöver mänsklig stöttning och fysisk närvaro i klassrummet? Svaret är de äldre lärarna som kan pedagogik. Idag finns redan it-pedagoger men det går för långt när alla unga lärare istället önskar byta yrke till it-pedagog.

Ja, till sist vad ska man säga? Kunskapsförbundet Västs vuxenutbildning, ni behöver satsa på de glömda 50-plussarna! Vilken strategi väljer ni för att ta vara på kompetens eller erbjuda lockande avtalspension?

Toppen av ett isberg