Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

IMG_1051_2 (1)
NUMERA OMBYGGD. Insändarskribenten undrar om risk- och konsekvensanalys av vägbyggen existerar, med anledning av den numera ombyggda E45:an norr om Stallbackabron.

Snart sker en olycka vid Överby

Som daglig pendlare mellan Vänersborg och Trollhättan så var jag en av dem som välkomnade en ombyggnation av E45:an vid Stallbackabron när den väl drog i gång.

De återkommande omkörningar man bevittnat strax innan den tvåfiliga vägen övergick till en fil i riktning mot Trollhättan/Överby, av personer som tycker de har betydligt mer bråttom än andra, har inneburit mer än en svordom genom åren.

Förhoppningen var förstås att ombyggnationen skulle innebära en tryggare körning på denna väg och att dessa rent ut sagt idiotiska omkörningar skulle kunna undanröjas. Men så fel man fick!

Nu har vägen, där mångas förhoppning var att två filer skulle byggas ända fram tills avfarten Trollhättan/Överby och att man skulle kunna placera sig utifrån destination, i stället försetts med en skylt med "blixtlåsprincipen". Detta har inte på något sätt förbättrat situationen på denna väg, utan en dålig lösning har i stället ersatts med en annan dålig lösning.

Att dessutom ha en sådan lösning på en 90-väg är riktigt dålig planering. Det är endast en tidsfråga innan det sker en större olycka på denna väg när någon väldigt sent uppmärksammar att filerna går ihop, eller som tidigare nämnts, någon gör en omkörning i sista sekund i tron att alla andra ska anpassa sig.

Risk- och konsekvensanalys av vägbyggen, existerar de?

Gör om gör rätt

MEST LÄST