Lång väntan. Vi fick alltså sitta i fyra timmar på Näl med en 90-årig starkt handikappad person. Chauffören berättade då att han kört från Borås för att transportera svärfar två kilometer och att han därefter skulle tillbaka till Borås, skriver insändarskribenten.
Lång väntan. Vi fick alltså sitta i fyra timmar på Näl med en 90-årig starkt handikappad person. Chauffören berättade då att han kört från Borås för att transportera svärfar två kilometer och att han därefter skulle tillbaka till Borås, skriver insändarskribenten. Bild: Stefan Bennhage

Vart är åldringsvården på väg?

Du som är rullstolsbunden och är beroende av färdtjänst får inte bli sjuk eller skadad under en helg. Då är färdtjänstservicen under all kritik. Min svärfar skadade handen och fick besöka jourcentralen för undersökning.

ANNONS

Därifrån remitterades han till Näl för röntgen. Denna visade som gott var ingen allvarlig skada utan nu skulle vi beställa färdtjänst tillbaka till äldreboendet i Trollhättan. Klockan var nu 17.30 och vi fick till svar att första lediga färdtjänsttid var 21.30. Anledningen var att man under helgen bara hade en bil som skulle serva tre städer. Vi fick alltså sitta i fyra timmar på Näl med en 90-årig starkt handikappad person. Chauffören berättade då att han kört från Borås för att transportera svärfar två kilometer och att han därefter skulle tillbaka till Borås. Är detta försvarbart?  Är detta den service och vård som en skattebetalare i 75 år är värd. Nu måste något hända när det gäller omhändertagandet av våra äldre..

ANNONS

Upprörd anhörig!

Replik

Vi beklagar att din svärfar fick vänta, vi arbetar hela tiden för att möta alla kunders resbehov utifrån deras specifika förutsättningar. Du får gärna höra av dig till vår kundtjänst 020-919090 eller via mail synpunkt.anrop@vasttrafik.se så att vi kan utreda ärendet och inte minst ge dig en bättre förklaring till vad orsaken var till att din svärfars sjukresa innebar lång väntetid.

Alla synpunkter som inkommer till oss utreds som en del i att följa upp och förbättra verksamheten, men även för att kunna förklara för våra kunder vad som hänt i de fall där det inte fungerat som det var tänkt. Vårt uppdrag är att samordna resor så att så många kunder som möjligt kan få en resa vid den tidpunkt de önskar och utifrån sina förutsättningar. I de allra flesta fall går det bra, vi kör cirka 1,8 miljoner sjuk- och färdtjänstresor varje år och mer än 99 procent av dem går som de ska. Men när det blir fel blir det 100 procent fel för den kund som drabbas.

Generellt behöver vi få minst en timme på oss för att vi ska hinna få in en resa i planeringen. Undantag finns, till exempel akuta sjukresor, som självklart prioriteras upp och därmed påverkar övriga kunders resor till exempel genom att vi behöver ändra den utlovade tiden för dem. Sjukresor och färdtjänst är en slags kollektivtrafik även om man inte alltid ser sina medresenärer. Planen för varje fordon skapas utifrån vilka kunder som behöver resa vid olika tidpunkter, varifrån och vilka specifika förutsättningar dessa kunder har. Förutsättningarna sätts av vårdgivare vid sjukresa och av hemkommunen när det gäller färdtjänst. Vi kan alltså få en topp plötsligt på grund av att många kunder som har samma behov vill resa samtidigt på ett ställe.

ANNONS

Även om vi inte vet i förväg vem som vill resa var och med vilka förutsättningar så löser vi alltid resan på något sätt för kunden genom att planera in resan på närmaste lediga fordon som kan möta de förutsättningar som kunden har. Hur de föregående kunderna har rest påverkar var våra tillgängliga fordon är. Närmast lediga fordon är inte i bara i kilometer utan även i tid, eftersom våra kunder behöver olika tid för sin resa planeras resorna utifrån körtid och persontid. Därför kan det i undantagsfall bli så att en bil behöver hämtas längre bortifrån för att lösa en kort resa. Och att det blir en längre väntetid för kunden. I dessa fall läggs planen för fordonet om så att det får nya resor på vägen tillbaka till sitt hemområde.

Vårt mål är att alla våra kunder alltid ska känna sig trygga, hjälpta och informerade. I de fall när något går fel gör vi allt för att hitta orsaken så att vi kan lösa problemet men även så att vi kan informera kunden om vad som hände. Varje inkommen synpunkt hjälper oss att bli bättre.

Åsa Björk

Informationsansvarig Västtrafik Anropsstyrd Trafik

ANNONS