Ambassadörer gör skillnad

KRÖNIKA: Marknadsföring är komplext. Det kan vara allt från en skrikig skylt på en fasad till regisserade filmer visade på bästa sändningstid. Och det kan bli hur dyrt som helst.

ANNONS
|

Att få kommunen att sticka ut är ansvarigas våta dröm. Vårgårda kommun i Västergötland, med runt 10000 invånare, hade på 90-talet en skylt med budskapet "Center of innovation" längs med E 20.

Kommunen hade bestämt sig för att satsa på ett gott företagsklimat och ville locka nya företag till sig. Grannkommunen Herrljunga, ungefär lika stor till antalet kommuninvånare, gjorde sig lustiga över skylten. Samtidigt var det i Vårgårda man fick positiva befolkningssiffror, ett livaktigt företagsklimat och evenemang som lockade folk från hela Sverige till Vårgårda.

I Borås stad började man andas framtidstro när politikerna slutade göra partipolitik av olika satsningar och istället arbetade sida vid sida. Tillsammans blev ett viktigt ord och när kraften lades på gemensamma mål istället för politiskt tjafs ökade framtidstron.

ANNONS

Det finns också enkla sätt som bygger mer på relation med medborgarna än sinnrika slogans och dyr varumärkesarbete, nämligen ambassadörer. I Trollhättan utsågs i veckan två föreningar till årets ambassadör; Trollhättans simsällskap och Högskolan i Västs studentförening. Föreningarna har jobbat för att Trollhättan på olika sätt ska bli omtalat.

Att sätta en kommun på kartan behöver varken bli dyrt eller svårt. Här kan såväl kommunen som företagen och föreningslivet göra skillnad. Genom samarbete, kreativitet och lite jävlar anamma ökar möjligheterna att få intressanta event till sig, som i sin tur skapar en positiv känsla och stolthet hos invånarna.

Med självförtroende kommer man långt och om vi alla funderade över på vilket sätt vi, var och en, skulle kunna bidra med för att vår hemkommun ska hamna på kartan, skulle mycket vara vunnet.

ANNONS