Infrastruktur. Politiken behöver hamna på rätt spår.
Infrastruktur. Politiken behöver hamna på rätt spår. Bild: Björn Larsson Rosvall TT/Stefan Bennhage

Framtidens resa måste få bli dyr

Stambanorna för tåg behöver rustas upp kraftigt. Politiken måste trots ofrånkomligt hög prislapp ta tag i frågan, låt det inte försenas ytterligare.

ANNONS

Fungerar förutsättningarna för våra tåg optimalt i dag? Få skulle svara ja på den frågan. Ändå är frågan om att ta ett ordentligt tag om nya stambanor seglivad och det är finansieringen som är stötestenen.

Hur visionär en politiker än vill vara kommer man inte från att det handlar om oerhörda belopp. Men en del projekt är så pass viktiga och förbättrande för Sverige på ett övergripande plan att stora belopp måste sättas till. Sverige måste bindas ihop bättre.

I tisdags stod det klart att de två regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet enats om en viss ram för framtida snabbtåg. Ett tak för kostnaden ska finnas, även om man från regeringens sida ännu inte velat gå in på varken tänkt hastighet eller detta tak. Detta ska i stället lyftas fram i samtal med allianspartierna, som har tackat ja och sådana kan därmed snart ta vid.

ANNONS

Däremot är förslaget, uppgav SVT Nyheter 17/4, att taket ska sättas lägre än den beräkningsuppskattning på 230 miljarder som Trafikverket tidigare har tagit fram. Ansvarsdoftande, men vad händer om kalkylen behöver revideras när allt redan är påbörjat?

För fyra år sedan, när det sist var valrörelse, blev Alliansens stora almedalsutspel det så kallade Sverigebygget. Här var höghastighetståg det stora paradnumret. En halv mandatperiod efter att den gemensamma, borgerliga optimismen uttryckts förklarade Ulf Kristersson (M), då ekonomisk-politisk talesperson, i en debattartikel att partiet avvisar snabbtågsidén.

"Moderaterna vill prioritera den järnväg vi redan har. Kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder i hela landet. Det regionala pendlandet och industrins behov av pålitliga godstransporter ska stå i centrum", stod att läsa (Dagens Industri 5/10-16).

Det återstår nu att se vad partierna antar för ingångar i skarpt läge. I grunden är Centerpartiet, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna öppna för en lösning även om det sker med lånefinansiering, medan Moderaterna och Liberalerna än så länge intagit en mer avvaktande linje.

Var Moderaterna till slut landar lär bli avgörande för om stödet denna gång blir tillräckligt stort för att det ska bli politiskt legitimt att komma vidare.

Detta får inte bli en fråga som dammas av utspelsmässigt i valtider för att övrig tid slinka ner i utredningsmalpåsar för att tugga på i sin ensamhet.

ANNONS

Restid kan avsevärt kortas, sträckan Göteborg till Stockholm kan lyckas bli en hel timme kortare. I en tid då flyget ofta utnyttjas lättvindigt behövs pålitliga och mer effektiva tågmöjligheter inför framtiden.

ANNONS