Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Karl af Geijerstam, Stefan Bennhage

Rätt att böterna kraftigt höjs

I vår höjs bötesbeloppet för fuskåkare i kollektivtrafik med hela 25 procent. Kännbara 1 500 kronor får inom kort betalas in när giltig biljett saknas vid kontroll, mot dagens 1 200.

Det här är en text från TTELA Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Sträckor har lagts om, fler reser kollektivt och en allmän utveckling av servicen har ägt rum. Samtidigt har ingen höjning av bötesavgiften genomförts på tio år. Visserligen minskade antalet utfärdade böter mellan 2017 och 2018 med omkring 6 000. Är inte det ett tecken på en positiv trend?

LÄS MER: Fler busskontroller måste till

Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik, antyder att skillnaden inte behöver vittna om avsevärt bättre betalningsmoral.

”Det blev svårt för vår nuvarande leverantör att leverera på samma nivå som tidigare. I den situationen var det många som lämnade och det var även svårt att rekrytera nya personer i det läget”, sade hon nyligen om själva kontrollanterna (TTELA 1/2).

LÄS MER: Västtrafik höjer böter för fuskåkare

Som avskräckande markering från det offentliga är en tydlig höjning viktig. Incitament för att motverka såväl berått fusk som rent slarv krävs.

Frågan ska inte i första hand betraktas som en kortsiktig ekonomiutmaning. Bötesinbetalningar är inte, och ska inte vara, en dominerande inkomstkälla för regionen. Med en total budget på kring 7-8 miljarder stod böterna i fjol exempelvis för cirka 11 miljoner av Västtrafiks budget (TTELA 1/2).

Snarare handlar det om ett sätt att moraliskt styra rätt. Tjuvåkare kan kalkylera med risken att faktiskt bli kontrollerad och då ge gratisåket ett försök. Går det så går det. Med denna högre avgift kan förhoppningsvis resenärer på ett än starkare sätt förstå det allvarliga i att inte göra rätt för sig.

Sker en attitydförändring kan det med tiden märkas av i verksamhetens ekonomi. Medresenärer ska inte behöva finansiera fusk och slarv.

LÄS MER: Larmet: "Respekten för oss chaufförer är minimal"