Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Politik för en sant ny bilmarknad

Saab Automobile har en erkänt hög innovationsnivå. För att den ska få utlopp vill Maud Olofsson skapa en ny marknad genom att förbjuda försäljning av de bilar som görs i dag. Men folk slutar köpa bilar långt innan 2015, så bilföretagen kanske inte överlever.

Politiken kan skapa en sant ny marknad med konceptet nedan för el- och hybridbilar.
Elbilar har funnits i hundra år men folk köper dem inte därför att den som kör inte får glädje av dess fördelar. Omgivningen välsignas med bättre luft och lägre buller men föraren drabbas av de andras avgaser och buller.

Politikerna kan besluta om följande:
* Skapa fordonsklassen CityBil, CIB, med plats för två personer och två varukassar. Dess litenhet gör priset överkomligt i början och oemotståndligt när seriena växer.
* Gör särskilda, små parkeringsrutor.
* Föreskriv att bilskatt och trafikförsäkring räknas per mil.
Klassen CIB kan se ut så här:
1. Maxlängd 2,6 meter vid parkering, 3,5 meter vid färd.
2. Maxbredd 1,6 meter vid parkering.
3. Kapacitet att under 80 kilometer på eldrift hålla 90 kilomer i timman för att inte hindra trafiken.
4. Parkering ska kunna ske mellan andra cibbar med 20 centimers lucka.
5. Stötfångare runt om på höjden 40-60 centimeter så att man vågar köra in så trångt.

Cibbar får exklusiv rätt till de små parkeringsrutorna som bara kostar lite målarfärg. Två till fyra gånger så många bilar får plats. Staden målar nya rutor för cibbar allt eftersom de blit fler så att de alltid kan hitta en plats.
Tvåbilsekonomi blir rationell, då skatt och försäkring räknas per mil. Bilar håller så länge att man kan räkna även service och avskrivning per mil. Cibbens milkostnad blir dramatiskt lägre, det blir en bra affär.

Tekniken kan lösas. Punkten 4 klarar man genom att stiga i och styra in cibben på plats med radio.Krocksäkerheten kan nås med stora utvändiga kuddar som blåses upp vid färd eller med en utskjutbar stötfångare.

Den vettiga citybilen, som minskar utsläpp, trängsel och krångel kan ge Saab Automobile ett realistiskt och en sund hemmamarknad för en globalt efterlängtad produkt.

Det är politiken, inte tekniken, som skapar den nya marknaden. Konceptets morot är bättre än förbjuden piska. Det är närmast kostnadsfritt för staten. Det kräver endast att politikerna skapar ett regelverk enligt ovan. Man kan börja genast, staden målar rutorna och utfärdar tillstånd tills byråkratins kvarnar malt färdigt på nationell nivå och i EU. Alla tjänar på förslaget.

Sture Åström
är civilingenjör från Helsingborg.

MEST LÄST