Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    I april förra året gick ett stort godståg av järnvägen strax norr om företagsparken i Åsensbruk. Bristande underhåll var orsaken och nu rustas järnvägen på sträckan Mellerud – Billingsfors upp.

    1,5 miljon satsas på järnvägen

    Upprustning eller stängning. Detta var i princip de två alternativ som återstod för järnvägen mellan Billingsfors och Mellerud. – Till slut fanns det inte mycket att välja på och det känns jätteskönt att vi har fått möjlighet att genomföra det här underhållet, säger Jan Andersson på Infranord.

    Det var i april förra året som ett stort godståg gick 
av järnvägsspåret några hundra meter norr om företagsparken i Åsensbruk.

    Ingen människa kom till skada, men bärgningsarbetet blev komplicerat och utdraget.

    Samtidigt belystes järnvägens bristande säkerhet i all tydlighet i och med olyckan.

    Finns allvarliga brister

    Att Trafikverket som äger anläggningen nu har skjutit till omkring 1,5 miljoner kronor för att rusta upp sträckan var, enligt Jan Andersson på entreprenören Infranord, helt nödvändigt.

    – Det var det enda alternativet. Mätningar har visat att det finns såpass allvarliga brister med risk för urspårningar. Olyckan i Åsensbruk förra våren hade ju med det dåliga underhållet att göra, säger han.

    Pengarna räcker dock inte till att faktiskt rusta upp hela sträckan. Infranords personal håller på att byta 1 500 slipers och detta är bara en liten del av alla de slipers som egentligen skulle behöva ersättas.

    – Det handlar om punktinsatser där behoven är som störst. Egentligen skulle 11 000 slipers behöva bytas om det fanns pengar till det.

    ”Det är full fart”

    Men trots allt innebär den satsning som görs att trafiken på sträckan kommer att kunna upprätthållas. Det handlar om transporter till Rexcell och om tunga virkestransporter. Dessutom kör DVVJ, Dals Västra Värmlands Järnväg snart sommarens rälsbussar enligt turlista, från och med 11 juni.

    – Det är full fart kan man väl säga. Även om den här satsningen inte innebär att vi kan höja hastigheten från dagens 40 kilometer så innebär det att vi ändå kan garantera att trafiken kan köras säkert.

    När genomförde ni senast en liknande upprustning?

    – Det var så länge sedan att jag knappt minns det, kanske 15 år sedan. Tidigare genomfördes den här typen av underhåll vart sjätte år.