Stort stöd för DVVJ. Fyratusen personer har skrivit under i en namninsamling för att rädda järnvägen.
Stort stöd för DVVJ. Fyratusen personer har skrivit under i en namninsamling för att rädda järnvägen.

Kändisar har skrivit på för järnvägen

Runt fyra tusen namnunderskrifter och stöd från både tunga politiska namn och kändisar - nätkampanjen för att försöka rädda DVVJ från den hotande nedläggningen har blivit en succé. Men den stora frågan är om Trafikverket lyssnar.

ANNONS
|

Järnvägen DVVJ mellan Mellerud och Billingsfors hotas som bekant av nedläggning och innan årsskiftet ska Trafikverket ta ett beslut i frågan. Till och med den 15 november tar myndigheten in synpunkter från berörda parter och tidigare har bland annat Västra Götalandsregionen tyckt till och erbjudit sig att bekosta en noggrann utredning om järnvägen.

Men den 3 oktober drog även en privatinitierad nätkampanj igång och sedan dess har gensvaret varit massivt. Närmare 4000 namnunderskrifter har vällt in på hemsidan www.skrivunder/radda_dvvjbanan och engagemanget från allmänheten har slagit initiativtagaren Pontus Nordwall med häpnad.

– Ja, det här gensvaret trodde jag aldrig på. Och det är inte bara mängden som skrivit på utan även att det inte alls bara är dalslänningar som bor vid järnvägen som deltar. Vi har massor av människor från runt om i världen och det är en del kändisar också. Roger Pontare har exempelvis skrivit på och regionrådet Gert-Inge Andersson också. Det känns oerhört roligt att så många visar sitt stöd, säger han.

ANNONS

Nu har Pontus Nordwall skickat underskrifterna och ett brev (se texten här intill) direkt till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. Förhoppningen är att direkt kunna påverka och förhindra den hotande nedläggningen av DVVJ och Pontus känner en viss optimism.

– Jo, eftersom vi är så många som skrivit under och det faktum att det absolut inte bara är lokala dalslänningar som brytt sig så hoppas jag att det här faktiskt kan påverka. Men man vet aldrig och det känns som att Trafikverket kanske på något sätt hade bestämt sig redan från början. Jag misstänker att man bland annat har satt remisstiden så här snävt för att man helt enkelt ska slippa jobbiga synpunkter. Men vi får se, någon gång innan årsskiftet vet vi om verket har lyssnat.

ANNONS