För grejen är att de 37 inbjudna irländarna inte har med sina egna bilar, eftersom det blir för många färjetransporter, utan det är den svenska sektionen av Rolls Royce Enthusiast's Club som står för fordonen.
– Vi har haft ett utbyte, förra året var vi en grupp svenskar på Irland och nu bjöd vi in dem. Först var vi i älgparken i Ed, så att de fick se livs levande älgar för första gången och sedan tog vi vägen förbi Baldersnäs och akvedukten i Håverud, sa Mona-Lisa Illingsworth, organisatör för "rallyt" i Sverige.
Och på måndagen fick gruppen njuta av en rundvisning på Rohdins Automobilservice, som renoverar och säljer veteran- och lyxbilar.
– Trollhättan är jättevackert, men det var framför allt väldigt bra att vi fick komma hit till verkstaden. Jag behövde fylla på olja på bilen, sa James Black, som är den ende som faktiskt kört hit en Bentley från Nordirland.
– Jag har varit på liknande "rallyn" ibland annat Tyskland på vägen hit. Hemma har jag flera stycken sådana här vackra bilar.
Inte så konstigt kanske eftersom James är expert på och renoverar riktigt gamla Rolls Royce från början av förra seklet, så kallade Silver Ghosts.
Tidsschemat var dock lite pressat, för en av bilarna i följet fick bensinstopp i Dalsland på vägen ner till Trollhättan och man också skulle hinna med traditionsenligt fallpåsläpp klockan tre på eftermiddagen.
Pat McAreavey, som är en stor Rolls-fantast, tyckte det var roligt att få gå runt i verkstaden och kolla på de vackra mästerverken, som just nu var inne för renovering eller försäljning. Och få sitta en stund i dem.
– Jag är fascinerad av det tekniska, och här finns så många olika bilar att titta på och prata om, sa han samtidigt som det lyste i ögonen av beundran.
Snart var det dags igen att sitta upp i de gamla rariteterna och åka i karavan till nästa stopp, fallpåsläppet. "Rallyt" avslutades på kvällen med en avskedsmiddag på hotellet i Lysekil innan det bar i väg hem igen för de entusiastiska irländarna på tisdagen.
Spirit of Ecstasy
Källa: www.varldshistoria.se