RLM har en utmaning i varje produkt

RLM Mekaniska i Västra Tunhem står för det stabila och inte så konjunkturkänsliga. Men kompetensen måste vara på topp. För här snackar vi produkter som i många fall bara produceras en enda gång.– Varje jobb är en ny utmaning, i nio av tio fall har metallbiten vi gör aldrig konstruerats förut, säger delägaren Jan Lundin, som hängt med från starten.

ANNONS
|

Företaget som mest gör olika specialverktyg, fixturer och prototyper som ska gå vidare till underleverantörer för fordonsindustrin, går bra, men är just nu i en lite lugnare period.

– För ett-två år sedan hade vi en topp. Nu är det lite nedförsbacke, säger den andre delägaren Mikael Fröjd lite skämtsamt och fortsätter:

– Jätteskönt att vi inte pratar så mycket konjunktur här, det är nog tuffare för de som är rakt i tillverkarledet. Vi utvecklar hela tiden nya produkter och stannar inte upp för att konjunkturen är dålig. Och vi har aldrig friställt någon genom åren.

Och, som sagt, företaget står för något eget bland mekaniska verkstäder och är lite unika med sina små volymer.

ANNONS

Däremot ser man till att hela tiden ha näsa för förändringar och hålla sig uppdaterade på ny teknik. Det blir vi varse när vi traskar ut i den ljusa och fräscha maskinhallen, där ljuden och doften av aluminiumspån som svarvas bort blandas med det dova surret från en vattenkyld fräsmaskin.

Senast i maskinparken är en stor modernare svarv i miljonklassen, för att svarva större saker. Den har precis kommit på plats. Kommande vecka ska man ha en instruktör på plats för att lära ut.

– Vi har varit lite för svaga på svarvning innan. Vi strävar efter bredd och det är ju det här som är så kul också att det är så omväxlande och att vi lär oss nya saker hela tiden, säger Jan.

För ett och ett halv år sedan fick de en ny maskin på plats, en riktig guldklimp, som både svarvar och fräser.

– Det är en hybrid där du får hela biten klar utan att byta maskin. Det har varit en otrolig utveckling under åren. Det gäller att hålla sig ajour, man får inte tappa i teknikutveckling, säger Jan.

Och när man håller på med så specifika prylar, så finns det mycket tid att spara med en hybrid. Men lika viktig är kvaliteten och kompetensen.

ANNONS

– Det är superviktigt att man gör rätt från första början, för det handlar om dyra grejer, säger Mikael.

Att Saab gick i konkurs var inte något som påverkade, eftersom man inte jobbade direkt mot biltillverkaren. Däremot har man många lokala och regionala kunder, vilket är en fördel.

Det innebär en närmare dialog och att man kan träffas lättare för att prata detaljer. 90 procent av kunderna finns i Västsverige. Och närheten är det som präglar RLM Mekaniska i stort, även inom företagets väggar:

– Vi har en familjär stämning, det är gött. Vår ambition är inte att växa, viktigare är engagemang i det vi gör och den personliga kontakten, säger Mikael Fröjd.

LÄS OCKSÅ:

Fakta: RLM Mekaniska AB

Bildades: Blev aktiebolag 1983. Ägs av Jan Lundin, Mikael Fröjd och Fredrik Andersson.

Inriktning: Maskintillverkning av produktionsutrustning, prototyper, en- eller fåstycksproduktion.

Anställda: 15.

Omsättning: 20 miljoner kronor.

Kunder: Drygt 60 stycken bland annat Volvo Cars, Volvo AB (lastvagnar), Siemens, IAM, Vicura, GKN, Nevs, Parker Hanifinn.

ANNONS