Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ada - en ny modell inom politiken

Med en vecka kvar är den givna frågan, vem vinner valet?Ada har varit säker på svaret sedan flera månader tillbaka.Hon är en statistisk modell som kan få allt större betydelse inom politiken.

Kommer Feministiskt initiativ in i riksdagen och blir de rödgröna större än Alliansen? I tidningar och tv pumpas just nu opinionsmätningarna ut.

Svaret på den sistnämnda frågan har Ada dock med över 90 procents säkerhet kunnat ge sedan början av sommaren - nämligen ett ja.

Botten Ada är ingen fysisk person, däremot en slags statistisk modell som tar hänsyn till två faktorer när den räknar ut hur många procents röster partierna ska få: tidigare valresultat och resultat i alla opinionsundersökningar som görs inför valet.

- Det här har kommit fram på allt fler ställen i Europa och jag tror att det kommit för att stanna, säger Måns Magnusson, doktorand i statistik och en av grundarna till sajten.

Från USA

Allting tog dock sin början i USA genom Nathaniel "Nate" Silver. Från att ha utvecklat ett verktyg för att analysera baseballspelare gav han sig in i politiken i samband med presidentvalet 2008. Hans modell gjorde att Silver prickade rätt resultat i 49 av 50 delstater och året därpå utnämdes han till "En av världens 100 mest inflytelserika personer". Följande val satte han rätt vinnare i alla 50 delstater.

Silvers idé liksom Botten Ada bygger på att man matar in allt mer data, ju närmare valet, desto säkrare är man på slutresultat.

Men vad är då den stora skillnaden mot opinionsmätningar och varför behövs Ada och liknande modeller?

- Dels går det här rakt på grundfrågan - hur går det i valet? Sedan kan det få bort fokus på opinionsjournalistik baserad på enskilda mätningar, säger Måns Magnusson. - Man kan jämföra med en fotbollsmatch, vi berättar vad ställningen är nu. Inte hur matchen slutar. Därför ser vi inte det här som ett hot utan som ett komplement, säger Torbjörn Sjöström, vd för Novus.

"Roligt inslag"

Richard Öhrvall är doktorand i statskunskap och en av många som nu följer Ada.

- Det är ett roligt inslag. Sedan finns det inte samma behov här som i USA därför att Sverige har ett stort antal mätningar till skillnad från USA.

TT: Vad kan det konkret bidra till i valrörelsen?

- Det återstår att se. Jag är inte säker på att det tillför så mycket nu. Men skulle det visa sig att de här prognoserna tillför något ytterligare än opinionsmätningarna kommer de säkert att lyftas fram ännu mer i nästa val.