Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Betalningsslarv vanligt i fordonsbranschen

Inte bara Saab. Enligt fordonsforskare Mikael Wickelgren har fordonsbranschen något av en tradition av att behandla leverantörerna styvmoderligt. – Man är oerhört noga med leveranserna men glider själv i betalningarna, säger Mikael Wickelgren.

På onsdagen stannade produktionen på Saab igen. Och den här gången hickade det inte bara till. Enligt företaget kan stoppet komma att vara i flera dagar.

Anledningen till produktionsstoppet är ännu en gång missnöjda leverantörer. Men enligt Mikael Wickelgren, fordonsforskare och lektor på högskolan i Skövde, är det inget ovanligt att kunder i fordonsbranschen slarvar med betalningarna till leverantörerna.

– Vad man kan säga generellt är att fordonsbranschen historiskt är en bransch där många företag låtit bli att betala sina fakturor i tid, särskilt stora fordonstillverkare mot sina underleverantörer, säger Mikael Wickelgren.

– Det finns gott om exempel på fordonstillverkare som använt sina underleverantörer som en checkkredit. Man är oerhört noga med leveranserna men glider själv i betalningarna.

Enligt Mikael Wickelgren handlar det om ett globalt problem. Bland andra tillhör Saabs och Volvos tidigare ägare GM och Ford syndarna.

Underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen har ett antal gånger gett uttryck för irritation över hur kunderna hanterar betalningarna. Men det som nu händer Saab kan vara första gången det kommer en så öppen och tydlig reaktion.

– Det har hänt tidigare i fordonsbranschen utan att det kommit till medial kännedom. Det här är första gången som man på allvar lyfter fram vad underleverantörerna upplever.

Mikael Wickelgren tror att uppmärksamheten i media kan ha uppmuntrat fler underleverantörer att ta till storsläggan.

– Om ett fall har kommit på bordet kan andra underleverantörer också finna anledning att reagera.

– Media kan vara en möjlighet för underleverantörerna.

Mikael Wickelgren vill inte spekulera i Saabs eventuella likviditetsproblem eller i orsakerna över huvud taget till att Saab inte betalat underleverantörerna i tid.

– Det kan bara Saab svara på. Men man kan konstatera att de har en hel del att arbeta med vad gäller relationen till sina underleverantörer.

MikaelW01.jpg
MEST LÄST