Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/18

BILDALBUM: "Vad tyst den är!"

De hade bråttom: på sex månader skulle de bygga en elbil. Det gick, och senast i fredags stod ännu en Nevs-bil klar. TTELA har tittat bakom kulisserna och kört varvet på Stallbacka testbana.

”Vad tyst den är!”

Inte en resa har gått med elbilen utan att meningen yttrats, berättar Thomas Fritzon, utvecklingsingenjör på Nevs.

Vi står på Nevs testbana och jag får knäppa igång bilen. Får beröm för att jag blinkar så fint trots avsaknaden av andra bilar, bromsar ridderligt för en hare och lär mig ett nytt ord: velodrom, en oval lutande bana på ena änden.

Vad tycker de själva, förvisso icke så opartiska Nevs-anställda, om att köra bilen?

– Stabil och lugn. Och ljuvligt tyst, säger Fritzon.

– Välbalanserad, och helt okej styrrespons. Värdig, säger Anders Björnberg, som är projektledare för elbilar på Nevs.

När Nevs köpte Saab Automobiles konkursbo, hur långt hade man kommit med den här bilen då?

– När man började hade man egentligen inte kommit någonstans, säger Björnberg.

– Man hade en väl underhållen fabrik, och en hel del material.

Nevs ursprungsplan var och är fortsatt fokus på elbilar, och ett större sådant projekt har pågått i stort sett sedan dag ett.

Parallellt började man bygga konventionella 9-3:an eftersom man såg att det skulle dröja så långt tid innan elbilsprojektet var klart att man inte ville riskera att glömmas bort på marknaden.

– Men i november förra året fick jag uppdraget att få klart 25 bilar till en världsutställning i kinesiska Qingdao, säger Björnberg.

– Det var bråttom, och vi tog så mycket som möjligt från det stora elbilsprojekt som redan rullade, och även genvägar där vi kunde. Drivlinan, till exempel, är en befintlig som både BMW och Volvo använt i sina fordon.

Efter ett tag stod det klart att världsutställningen inte längre var aktuell, men man bestämde sig trots det för att färdigställa projektet.

– Vi såg så många fördelar med detta: kunskap för teknisk utveckling in i det stora elbilsprojektet. För produktion var det viktigt för att kunna se vilken utbildningsnivå och anpassning som krävs för elbilar, och även marknad kom in i ett tidigt skede. Vi har ”tvingat” igång en massa processer genom det här.

Det tog teamet sex månader att bygga bilen. I mitten av april kördes den första provturen.

Funkade det bra?

– Inga problem, och inte heller därefter. Förutom de vi orsakat själva, säger Björnberg och skrattar.

Cirka 80 procent har återanvänts av den befintliga 9-3:an, och det man i huvudsak har gjort är en ny golvkonstruktion.

– En av fördomarna om elbilar är att de kan uppfattas som trånga. Vår bil rymmer fem personer, varken passagerarutrymmet eller bagageutrymmet har påverkats av batteriinstallationen, säger Fritzon.

I fredags var den sjätte Nevs-elbilen färdig, och en sjunde är på gång.

Maxhastigheten för bilen har begränsats till 120 kilometer i timmen och räckvidden är 20 mil. Innan en serieproduktion kan bli aktuell vill man bland annat ta reda på vad som händer med bilen om man minskar vikten av batteriet, som idag väger 400 kilo.

– Det är egentligen vad hela branschen väntar på, att batterierna ska utvecklas, säger Björnberg.

– Elmotorn är lättare än en konventionell motor, men batteriet är väldigt tungt. Vi hoppas jobbar dagligen att hitta mera energieffektiva batterier, och tror att man inom en inte alltför lång framtid kommer att ha dubbelt så effektiva. Att man ska kunna köra 30 mil på 300 kilo, och om ytterligare ett antal år på 200 kilo.

Förutom batteriet vill Nevsteamet ha en egen drivlina, och bilen ska kunna snabbladdas: 80 procent av körsträckan ska kunna laddas upp på mindre än en halvtimme.

Den 29 november ska Nevs, om allt går som det ska, gå ur rekonstruktionen man är i sedan slutet av september. Förhoppningen är också att man ska ha ett avtal klart med åtminstone en av de asiatiska fordonstillverkare man är i förhandling med.

Om allt går som det ska, när kan Nevs första riktiga elbil börja säljas?

– Bilen känns färdig, det tycker vi nog alla, men vi har nog bara gjort 15 procent av denna trots allt, säger Björnberg, och vänder sig till Fritzon.

– Vad tror du, några vinterprov måste vi ju göra. Det brukar ta tre år att färdigställa en bil, och är man riktigt duktig går det kanske att kapa det till två.

Men, poängterar de, än är det inte klart att det blir 9-3:an i framtiden.

– Vi vet ju inte om vi kanske beslutar att satsa allt krut på Phoenix-plattformen, och att den då blir ledtidsstyrande. Vi får se...