Avtalen innebär att Pang Da och Youngman förbinder sig att investera motsvarande drygt 2,2 miljarder kronor i Saab. Vidare har Saab undertecknat ett avtal med Zheijang Youngman Passenger Car Group, alltså Youngman, att bilda ett svenskbaserat joint venture-företag som ska utveckla tre nya Saab-modeller: en liten Saab 9–1, en crossover 9–6X och en stor modell 9–7, som lär vara viktig inte minst på Kinamarknaden. Bolaget kommer att ägas till hälften av Saab och hälften av Youngman.
– Bolaget kommer helt att röra Saabs märke. När det gäller tidsperspektivet kan jag inte gå in på det, men det tar ju ett tag att utveckla bilmodeller också, säger Saabs informationsdirektör Eric Geers.
Mångmiljardbelopp
Nästa generation 9–3 utvecklas som planerat inom Saabs bolag – hur det är med andra kommande modeller i framtiden återstår att se. Saab kommer att ansvara för designen, utvecklingen och testverksam när det gäller de nya modellerna, heter det i pressmeddelandet. Men det är Youngman som kommer att stå för finansieringen av de nya modellerna – som kommer att vara betydande, det handlar om mångmiljardbelopp. Däremot nämns inte var de nya modellerna kommer att tillverkas.
– Det nya joint venture-bolaget för produktion är ett stort steg framåt för både Saab Automobile och Youngman Passenger Car och lägger grunden för ett nytt spännande partnerskap, säger Victor Muller i ett uttalande och välkomnar att man äntligen kan utveckla en liten Saab-modell, vilket man saknat tidigare.
Myndigheters godkännande
– Saab 9–6X och 9–7 kommer att vara avgörande för att höja prestigen för Saabs varumärke för en ännu större grupp bilköpare i Kina och USA, medan Saab 9–1 kommer att tilltala förstabilsköprare i städer runt hela jorden, säger Pang Qingnian, vd i Youngman. När det gäller avtalen konstaterar man i pressmeddelandet att det fortfarande kräver myndigheters godkännande. Men i avtalen har man tydligt skrivit in att Vladimir Antonov kommer att ingå i den framtida ägarstrukturen i bolaget – något som inte kunnat förverkligas ännu på grund av brist på godkännande från myndigheter och intressenter.
Ett samarbetsbolag kring tillverkning där blivande Youngman äger 45 procent, Saab 45 procent och blivande ägaren Pang Da 10 procent.
Ett samarbete kring distribution där pang Da står för 34 procent, Youngman för 33 procent och Saab för 33 procent.
Ett samarbete för att utveckla nya bilmodeller där Saab äger 50 procent av bolaget och Youngman 50 procent.