Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 49 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

De avgörande frågorna för Saab

Påståendena är många och experterna står som spön i backen. Men vad talar egentligen för att Saab klarar sig eller inte? TTELA:s ekonomireporter Valdemar Lönnroth har listat de fem viktigaste argumenten för och emot.

Därför klarar sig Saab ur krisen

1 Ett bindande avtal med två kinesiska bilföretag, med ett utvecklat distributionsnät på världens största fordonsmarknad.

Dessutom åtar sig ett av företagen att stå för utvecklingskostnader för hela tre nya modeller som kommer att bredda Saabs modellprogram på ett sätt som inte förekommit under bilföretagets 64-åriga historia. Dessutom en rysk affärsman med medel som fortsätter bulta på porten oavsett hur illa ställt det är med bolaget.

2 Nya modeller på marknaden: 9–4X och 9–5-serien. Samt en uppdaterad äldre modell, 9–3, som fått goda vitsord för sitt dieselmotorprogram.

Under normala år skulle de försäljningsmål som tidigare uttalats anses blygsamma mot denna bakgrund.

3 Ett tekniskt kunnande som var viktigt för världens då största fordonskoncern, GM, och där många i den personalen fortfarande finns kvar. Saab är fortfarande ett företag som står för teknisk innovation. Och över huvud taget en personal med kunskap som ställt upp trots mycket svåra omständigheter.

4 En fabrik som efter bland annat skönhetskampen med Rüsselsheim och efter GM-investeringar anses vara mycket konkurrenskraftig.

5 En ägare, vd och styrelseordförande – Mr Muller – som ständigt motsäger kritiker genom att plocka fram ett nytt avtal, finansiering eller partner när mediekåren redan knycklat ihop pappret som det står ”Saabs framtidsutsikter” på till en liten boll och slängt den i papperskorgen.

Därför klarar sig Saab inte ur krisen

1 Kortsiktigt är det trasslet med leverantörer och akuta problem som ständigt drar ut på tiden. Leverantörer i kris ser om sitt hus och ju längre tiden går desto mer påverkar det möjligheterna till en smidig eller ens möjlig uppstart. Det är så många pusselbitar som ska falla plats, och de lösningar som kommer drar hela tiden ut på ­tiden. En grundfråga är att ha kortsiktiga medel.

2 Den långsiktiga lösningen, att få den nya ägarstrukturen Pang Da – Youngman – Antonov på plats och godkänd, tar också tid och Antonov-frågan sitter fortfarande fast i ett moment 22.

3 Kundernas förtroende är mycket lågt. Tilltron till varumärkets långsiktiga överlevnad är – i synnerhet utanför vår egen region – allvarligt skadat. Det är inte minst viktigt på tjänstebilsmarknaden, som är viktig för Saab. Det kommer att ta mycket lång tid om och när Saab tar sig upp ur den brygga man befunnit sig i de senaste månaderna eller egentligen de senaste åren.

4 En av riskfaktorerna som pekas ut i det egna bokslutet är möjligheten att rekrytera personal. Man måste bli en attraktiv arbetsgivare. Tvärtom lär flera viktiga personer i de egna leden ha börjat skanna av arbetsmarknaden och höra sig för med potentiella arbetsgivare om intresse finns – inte minst med tanke på att Volvo PV storrekryterar.

5 Det saknas en verkställande direktör, med enbart detta uppdrag, som kan fokusera på driften i Trollhättan – styrelseordförande Victor Muller har fullt sjå med förhandlingar för att säkra framtida ägarskap och annat.

valle
MEST LÄST