Idag är de 85 på Leannova Engineering i Trollhättan, och innan årsskiftet hoppas man ha blivit 50 till. Här Martin Öman, Tomas Camén och Christer Frykman på Innovatum där teknikbolaget huserar för tillfället. Snart kommer delar av verksamheten sannolikt flyttas ut till Innovatum.
Idag är de 85 på Leannova Engineering i Trollhättan, och innan årsskiftet hoppas man ha blivit 50 till. Här Martin Öman, Tomas Camén och Christer Frykman på Innovatum där teknikbolaget huserar för tillfället. Snart kommer delar av verksamheten sannolikt flyttas ut till Innovatum.

De har samlat Saabkompetens

De jobbar åt Volvo, Jaguar Landrover – och nu även Nevs. Elbilskonsortiet har startat samarbete med Trollhätteingenjörerna på Leannova Engineering. – 84 av 85 anställda här kommer från Saab, säger Leannovas vd.

ANNONS
|

De bestämde sig dagen innan julafton förra året. I februari, vid starten, var de två anställda. Åtta månader senare är det Fouriertransform-ägda teknikkonsultbolaget precis där de vill vara. Tillsammans med sin samarbetspartner Combitech kan man erbjuda kunder 200 ingenjörer för ett helhetspaket med all Saab-kompetens samlad. Affärerna går långt över förväntan – så bra och mycket att de inte hunnit söka starta eget-bidrag.

– Tid har helt enkelt inte funnits, säger vd Tomas Camén.

Och framgångsreceptet verkar vara just deras paketlösningar.

– På Saab var vi 700 på slutet, och varje person fick ta bredare ansvar, säger Martin Öman, som är operativ chef.

ANNONS

– På Volvo och Jaguar Landrover är de runt 700 som bara arbetar med el. Ändå är dessa inte några jätteföretag. På GM i Detroit jobbar väl 10 000.

– Du såg jorden kröka sig i kontorslandskapet, säger ekonomichefen Christer Frykman och ler.

TTELA träffar de tre på Innovatum där Leannova redan hunnit växa ur sina lokaler. Snart flyttar delar av verksamheten till Stallbacka och samma byggnad som Combitech. Huvudmarknad är än så länge Sverige och England, men bolaget har kunder även i bland annat Asien, delvis genom kontakter med före detta Saabare spridda över världen. Leannovas mål är att 80 procent av uppdragen ska utföras i Trollhättan.

– Vi har enorma prospekt framöver och tror att vi kommer att anställa cirka 50 till under året, säger Camén.

– De arbetslösa ingenjörerna vi har behov av börjar ta slut. Vi knyter åt oss sådana som slarvigt kallas "hemvändare", från Norge och Göteborg till exempel.

– De som har ledsnat på 45:an, fyller Frykman i.

Sedan i våras har Leannova använt Saabs gamla labblokaler för olika uppdrag, och kommer fortsätta att hyra dem av Nevs. Samtidigt har bolaget så smått börjat utföra uppdrag åt elbilskonsortiet.

– Initiala studier, sammanfattar Camén.

Klarar sig Nevs utan er?

ANNONS

– Vi anser inte det, säger Öman och skrattar.

– Nä, men det är ju där vi har en unik kunskap – nästan alla nästan i vår organisation har jobbat tio år med den 9-3 de har köpt. Samtidigt har vi även nyckelpersoner som gjorde Saab ZE, elbilsvarianten på 9-3:an, så det vore ju naturligt om de använde dem igen.

– Men vi vill inte stå och falla med Nevs, och det gör vi inte heller, säger Frykman.

Hur stora ska ni bli?

– Det finns ingen övre gräns för hur många uppdrag vi kan få. Vi har inte ens börjat med USA än, där det sker jättemycket fordonsutveckling just nu. Men vi har inte haft tid, och först blir det Tyskland. I oktober kör vi.

ANNONS