Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Att erbjuda förare underhållning och information under bilfärden är Swedspots mål och själva verkar vd Niclas Lindmark (vänster) och de andra medarbetarna ha roligt vid sina arbetsplatser.

    De tar bilen till cyberrymden

    Förr var höjden av underhållning att lyssna på P4. Sedan kom it-revolu­tionen.
På Innovatum sitter gänget som ser till att ­bilen ständigt är uppkopplad.

    Täckelset föll och blixtrarna smattrade och presskåren cirklade runt det djärvt designade fordonet som rovdjur runt ett stycke kött.

    Det var mars 2011 och det återuppståndna Saab med Spyker som ägare hade mindre än ett år kvar att leva. Sprickorna i fasaden skulle snart visa sig, men just då var allt möjligt.

    En av de mer uppmärksammade egen­skaperna som konceptbilen Phoe­nix visade upp satt vid instrument­brädan.

    Inte bara köregenskaperna skulle visa vägen för Saab efter krisåren utan upplevelsen skulle förstärkas genom det senaste inom navigation, underhållning och datorkraft. Underhållnings­systemet IQon, baserat 
på ­Googles operativsystem Android, skulle upp­datera Saabs bilar till internet-eran.

    Nästan två år senare möter vi gänget som utvecklade systemet till Phoenix-konceptet i Inno­vatums lokaler för ny­startade företag.

    En stor skärm visar vilka ­spellistor på Spotify som 
utgör arbetsmusik denna dag och en mycket odigital white­board är täckt av för utom­stående obegripligt klotter 
om viktiga händelser för företaget Swedspot, som nu funnits 
i ett år.

    – Vi låg långt framme med IQon-­systemet, det har vi förstått. Och de kunskaperna har vi med oss i Swedspot, säger Helén Falkås, en av grundarna.

    Att använda ett öppet system som Android i bilar verkar 
vara något av en kulturkrock 
– alltså ett system där användarna själva bestämmer innehållet. Bilvärlden är känd för 
att vara rätt ­konservativ där ­tillverkarna ska kontrollera allt.

    Hur lyckas man kombinera dessa båda världar?

    – Det finns en skillnad mot hur du kan använda ett dator­system i en bil mot hur du gör annars. Det handlar bland annat om säkerhet, det vi med en engelsk term brukar kalla ”driver distraction”.

    För att ta ett mycket konkret exempel – att en förare sitter och spelar det populära mobilspelet Angry Birds på pek­skärmen 
i bilen under körning är ingen jättebra idé.

    – Det finns olika sätt att anpassa Androidsystemet efter bilens förutsättningar. Ett exempel, som kan vara väl drastiskt, är att skärmen släcks så fort bilen rullar.

    Det handlar också om att bil­märket kontrollerar vilka appar som går att ladda ned och inte – mjukvara som bedöms vara olämplig går helt enkelt inte att lägga in på bilens surfplatta.

    Samtidigt är det viktigt att tillmötesgå kundernas intresse att bli underhållna i bilen. Och det är 
i den skärningspunkten mellan nytta och nöje Swedspot kommer in.

    – Vi anpassar Android till bilens för­utsättningar. Sedan gör vi det också möjligt att använda all den information som bilens hårdvara tillhandahåller.

    Information om bilens utsläpp kan till exempel användas för att skapa en app som visar föraren hur man kör miljövänligt.

    Helén Falkås och hennes kollegor visar en demoversion av deras Android-plattform för fordon på en surfplatta. För användaren är designen enkel och ren, just för att en bilförare ska kunna använda det under färd; här finns pekfunktioner till bilens klimatanläggning, färddator, radio, telefon och populära program som Spotify.

    – Vi har kontakter med utvecklare av appar, även om vi kan utveckla appar är det själva systemet som är vårt fokus.

    Men hur slår sig ett så litet företag in i den stora och ofta slutna fordonsvärlden?

    – Vi har kontakter med såväl under­leverantörer som bilmärken, säger hon.

    Resultatet av det arbetet kommer förhoppningsvis att synas inom några år, men på whiteboarden, konstaterar TTELA, står såväl Nevs som AB Volvo uppskrivna.

    Och kinesiska Qoros, jobbar ni med dem? Det verkar vara rätt många företag med ursprung i Saab som har kontakt med dem?

    – Ja, vi har haft kontakt med dem också.

    Fotnot: App är en förkortning för applikationsprogram och är helt enkelt en datorprogram för ett specifikt ändamål, till exempel kalkylering, och har i synnerhet kommit att användas för den mjukvara med tryckbara ikoner som finns på surfplattor och smarta, datorlika mobiler.