Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Anders Holmkvist, Nicklas Andersson och Björn Wessman är tre anställda på Trollhättekontoret med ett förflutet inom fordonsbranschen innan de började på Eelcee, de två förstnämnda på Saab och Björn Wessman på Volvo Cars.

    Eelcee prisades i Singapore

    Det lilla företaget Eelcee, med utvecklingscenter i Troll­hättan, har tagit hem ett innovationspris tillsammans med de sydkoreanska stor­företagen Hanwha och Hyundai-Kia. – Vi planerar till­verkning i Korea nästa år, säger vd:n Björn Wessman.

    Eelcee har bara funnits i ett år och har tio anställda.

    – Vi är utspridda med anställda i Lausanne i Schweiz där verksamheten startades av företagets grundare Jan-Anders Månson. I Trollhättan finns utveckling och tillverkning sker i Örkelljunga. Forskningen bedrivs i Lausanne och vi har även en anställd i Korea, säger Björn Wessman som precis har deltagit i en telefonkonferens med representanter från de olika enheterna.

    – Det är tur att det finns Skype, men det skiljer sju tidszoner med Korea. Jag brukar åka dit när det är något kontrakt som ska skrivas under eller något annat viktigt. Det blir inte så ofta.

    Flera fordonsprojekt

    Samarbetet med Hyundai-Kia är ett av flera projekt med fordonstillverkare, men är det som kommit längst. När företagen nyligen fick ett innovationspris inom fordonsbranschen vid en mässa i Singapore gav det också uppmärksamhet.

    – Vi är ju pyttesmå jämfört med de stora jättarna, men det är klart att sådana här pris är värdefulla, säger Björn Wessman.

    Han har själv ett förflutet inom bilbranschen. Men till skillnad från de två tidigare Saabmedarbetarna på kontoret i Trollhättan, Anders Holmkvist och Nicklas Andersson, kommer han från Volvo.

    Björn Wessman har haft en rad olika uppdrag på Volvo, det sista som general manager och vice president på utvecklingscentret i Kalifornien.

    – Där arbetade vi mycket med komposit och därför var det ett naturligt steg att bli chef för ett komposit­företag, säger han.

    Många fördelar

    Fördelarna med komposit är många för bilbranschen. Materialet rostar inte och bilarna får en mycket längre livslängd. Dessutom får designers större formfrihet eftersom komposit är lättare att böja än plåt.

    Det största argumentet är ändå viktminskningen och även att materialet är återvinningsbart till hundra procent.

    Ett problem är att bilkunderna inte är beredda att betala mer för minskad vikt genom komposit, till skillnad från till exempel sportbranschen där även Eelcee finns med.

    – En som köper en sportcykel betalar gärna 1 500 kronor för ett kolfiberstyre som väger 100 gram mindre, säger Björn Wessman.

    Bakom företagets framgångar finns 20 års forskning av Jan-Anders Månson. Han är son till grun­daren av plastföretaget Konstruktionsbakelit i Örkelljunga som startade 1947.

    – Det är därför vi har tillverkning i Örkelljunga, men på sikt kan det bli aktuellt med ett kombinerat utvecklingscenter och produktion någonstans i Västra Götaland. Det får våra kunder och marknaden avgöra, säger Björn Wessman.

    Produktion i Korea

    En fabrik planeras i Korea och där ska produktionen komma igång redan nästa år av en bakre stötfångare till en personbil. Den del som prisades i Singapore.

    Kärnan i kompositen är vanligtvis glasfiber eller kolfiber som förstärkning.

    – En jämförelse är armeringsjärnen i betong, säger Björn Wessman.

    Att Eelcee valde att etablera sig i Trollhättan beror på den stora kompetens som fanns kvar efter Saabs konkurs.

    – Vi har även bra kontakter inom fordonsindustrin och det viktigt, men det blir lättare att få nya kunder när produktionen har kommit igång. Då finns det mer att visa upp, säger Björn Wessman.