Ett samarbete som bådar gott

Bayerische Motoren Werke, mer kända som BMW, är ett märke med synnerligen starkt varumärke som producerar cirka en miljon bilar om året inom premiumsegmentet, alltså den marknad med lyxigare bilar där Saab med nya 9–5 definitivt säger sig höra hemma.

ANNONS
|

Saab är som bekant ett betydligt mindre bilmärke. Och i går blandades kommentarerna kring att BMW ska leverera motorer till Saab med att BMW-motorer betyder ett lyft med bifrågan om bilen då fortfarande är en Saab.

Om detta kan man säga några saker. Bortsett från att BMW är ett starkt varumärke som säkert betyder en del för kunder till kommande Saab 9–3 – ”titta det är inte en GM-motor, det är en BMW-motor” – bör man skilja detta från den rent tekniska prestanda motorn har. Börjar man sortera varumärken i enskilda delar och system i bilar hamnar man lätt i en djungel. Saabs nuvarande dieselmotor är till exempel utvecklad av Fiat som GM Powertrain hade samarbete med tidigare. Och den motor BMW ska leverera till Saab ingår i en motorfamilj som är utvecklad tillsammans med franska PSA, alltså Citroën och Peugeot, och sitter bland annat i brittiska Mini – alltså hundkoja – som ingår i BMW-gruppen. För övrigt kan nämnas att PSA också levererat dieselmotor till Volvos S40 och V50. Mellan konkurrenterna i bilvärlden finns numera så många kopplingar att kunderna snabbt blir förvirrade.

ANNONS

Och detta är heller inget nytt – tittar vi längre tillbaka i Saabs historia, kan man se motoravtal med till exempel Ford och Triumph under 1960- och 70-talen. Det var när mycket av det som räknas som Saabs typiska värden faktiskt formades. För Saab som ett relativt litet märke i bilvärlden har det alltid varit viktigt att utveckla partnerskap och nätverk som passar. Och det har uppenbarligen inte skadat märket. GM-tiden kan i det sammanhanget ses som en ovanligt lång parantes när man var gift med en partner.

I slutändan är ju ett varumärke den färdiga produkt en kund ser i utställningshallen hos bilhandlaren. Men en motor är ju samtidigt bilens själva hjärta. Och det hjärta som nästa generation Saab 9–3 ska få är uppenbarligen ett starkt sådant – flera branschutmärkelser vittnar om detta liksom ingenjörernas uppenbara förtjusning.

Det märktes i går tydligt att Saab och BMW befinner sig på samma våglängd när det gäller teknikintresse. Och BMW behöver heller knappast känna någon oro det lilla skandinaviska märke man nu tecknat avtal med, dels just för storleksskillnadens skull, dels för att man finns inom olika sidor av lyxbilssegmentet – en BMW-kund och en Saab-kund ser olika ut. Och Saab har inom teknisk utveckling och drivlinor en stor egen kompetens som varit viktig för GM som kanske kan komma den stora tyska bolaget till nytta i framtiden. När det gäller etanoltekniken, där Saab har kompetensen, tittar man på hur BMW:s motor kan anpassas. Ur vår regions synvinkel är det bara att hoppas att relationen de båda emellan förstärks och att det leveransavtal som nu presenterats bara är början på ett långsiktigt samarbete.

ANNONS
ANNONS