Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 49 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Europa och Kina nytt hopp

Saab förhandlar med fyra kinesiska företag om att sälja rättigheter till sin teknologi. Det handlar om medel som ensamt skulle kunna lösa det akuta finansproblemet. Samtidigt säkrar man ytterligare medel från annat håll, då fastighetsaffären gått i stå och Antonov fortsätter vänta på ett inträde i Saab.

Det pågår just nu intensiva förhandlingar med fyra kinesiska bilföretag, enligt källor till TTELA. Några av dem är större bolag. Det handlar om att få ut medel av den teknologi, kallad Phoenix som utvecklats för nästa generation Saabmodeller, bland annat kommande nya 9-3.

Det är alltså inte samma slags affär man gjorde med kinesiska Beijing Automotive, BAIC, 2009 då bolaget övertog verktyg för gamla 9-5-modellen för att  tillverka Saablika bilar.

Nu handlar det om betydligt större summor än vad fastighetsaffären skulle kunna inbringa, pengar som om allt går väl skulle komma Saab till godo inom kort och lösa de kortsiktiga problemen.

När det gäller Europeiska Investeringsbankens, EIB, godkännande av fastighetsaffären med Vladimir Antonov finns det, enligt källor med insyn i processen, en öppning för att EIB skulle kunna förlänga den nuvarande tidsfristen på enbart 90 dagar som är kravet för att betala tillbaka bankens lån till Saab. Eventuellt kan fristen komma att förlängas till långt mer än tre månader. Men byråkratin i Luxemburg mal långsamt och ett beslut skan vara aktuellt först i mitten på nästa vecka, tid som Saab inte har.

Dessutom fortsätter EIB att hävda att fastighetsaffären innebär ett avtalsbrott och något som GM skulle behöva erkänna, men som man inte lär har gjort. Enligt EIB väntar man fortfarande på klartecken från GM.

– Nu jobbar vi vidare på andra lösningar. EIB är ingenting att lägga ned någon tid på, säger Lars Carlström, Vladimir Antonovs talesman i Sverige.

Lösningen handlar bland annat om att få loss betydande summor i Europa, som inte kommer direkt från Vladimir Antonov.

Enbart kostnaden för fastighetsaffären, med ett hundratal jurister inblandade, ligger enligt Carlström i storleksordningen på 20 till 30 miljoner kronor. Och då oräknat vad produktionsstoppet innebär.

I går gjorde Vladimir Antonov ett inlägg på Twitter där han bad Saabs leverantörer att hålla ut lite till.

MEST LÄST