Utställning. Per Gillbrand med den nya snålmotorn SVC från Saab på Genèveutställningen i Schweiz i mars 2000.
Utställning. Per Gillbrand med den nya snålmotorn SVC från Saab på Genèveutställningen i Schweiz i mars 2000.

Han satte turbofart på Saab

I en ålder av 82 år avled på onsdagen motoringenjören Per Gillbrand. Han var känd i bilbranschen över hela världen, skriver Teknikens Värld.

ANNONS
|

Per Gillbrand, Mariefred, föddes den 23 mars 1934 i Tidaholm. Smeknamnet Turbopelle fick han efter att ha satt turbofart på Saab och han är av många känd som en teknisk uppfinnare.

Efter sin maskiningenjörsexamen började han arbeta som motortestingenjör på Volvo Penta i Skövde. Det jobbet tog honom vidare till Volvo i Göteborg där han värvades till ”Projekt 1958” som skulle mynna ut i P1800.

Han var med och utvecklade Volvos kanske mest kända motor genom tiderna – B18-motorn med sin femlagrade vevaxel – som även användes i PV 544, Duett, Amazon och 140-serien.

1964 värvades han till Saab och där blev han mest känd för att ha gjort Saab till första turbomärket. I dag har nästan alla bilar turboteknik och det kan ses som Per Gillbrands förtjänst.

ANNONS

1992 utnämndes han till teknologie hedersdoktor på Chalmers tekniska högskola.

Efter att ha gått i pension fortsatte Per Gillbrand med sina tekniska underverk och på bilsalongen i Genève i mars 2000 visade Saab upp ännu en av hans uppfinningar – en motor med variabel kompression. Tekniken, som skulle spara bränsle, såg aldrig dagens ljus då GM inte ville ta projektet i mål. På senare år har vissa biltillverkare fått upp ögonen för tekniken, bland annat Porsche och Infiniti.

Genom åren utvecklade Gillbrand ett flertal smarta tekniker på bil-, båt- och lastbilsmotorer och han hade under senare år en föreställning med egenkonstruerade minimotorer – avslutningsshowen hölls på Berwaldhallen i Stockholm i november 2014.

ANNONS