Flera intressenter slåss om Saab

Aktiviteten bland intressenterna var hög i dag inför att deadline gick ut för slutbud på Saabs konkursbo klockan 17, enligt uppgifter till TTELA. Och konkursförvaltarna förklarar för TT att de hoppas få mer än de 3,6 miljarder konkursboet har i tillgångar.

ANNONS
|

Saabs konkursförvaltare förklarade i förra veckan att de parter som bjuder på konkursboet som en helhet hade till i går på sig att lämna slutbud. Och enligt uppgifter till TTELA ska den tiden vara satt till kontorstid, närmare bestämt klockan 17. Kända intressenter är bland andra Mahindra och Youngman samt en japansk-kinesisk konstellation av bolag från bland annat underleverantörsfären.

Enligt uppgifter till TTELA kan det handla om att en eller flera parter har höjt buden alldeles före den av konkursförvaltarna uppsatta tidsgränsen. Från Youngmans sida ska det ha varit en hög aktivitet i går.

Konkursförvaltaren Hans Bergqvist bekräftar för TT att det kom in nya bud i går.

ANNONS

–Vi håller på och utvärderar dem

TT: Tidigare har ni pratat om att det varit en handfull intressenter. Har alla lämnat slutbud?

–Handen är kvar. Ingen har hoppat av i dag. De intressenter som följt oss den senaste tiden är fortfarande kvar i processen, säger han utan att vilja ge ett exakt svar på hur många eller vilka som lämnat slutbud.

–Vi ser det här som en utgångspunkt för en fortsatt diskussion, säger Bergqvist. Om en affär går igenom blir det bilproduktion i Trollhättan igen.

–Alla vill bygga bilar och alla vill bygga vidare på Saab-bilarna i någon form, säger Bergqvist.

–De här intressenterna har en del andra förutsättningar att göra det som Saab ville göra. De ser möjligheter att dra nytta av det som finns i Saab.

Bergqvist konstaterar att tio år gamla Saab 9-3 i huvudsak är fri att tillverka, medan det finns andra modeller som GM har rättigheterna till och som det krävs godkännanden för. Konkursförvaltarnas ambition är att en affär ska bli klar före sommaren. Inte minst för att de intresserade köparna gärna vill ha tillbaka delar av Saabs personal och det blir svårare ju längre tiden går.

–Som tur är finns många kvar i närområdet och med en stabil ägare och ett spännande koncept hoppas man locka tillbaka dem, säger Bergqvist och tillägger:

ANNONS

–Det som är roligt i det här sammanhanget är att kunnandet i Saab rankas så oerhört högt på världsmarknaden. Det är ett hedersomnämnande för Saab och de anställda. Vilket pris förvaltarna förväntar sig vill han inte berätta, mer än att de hoppas att en helhetsförsäljning ger mer än de 3,6 miljarder kronor som upptagits som tillgångar i bouppteckningen.

–Det är ett slaktvärde.

ANNONS