Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

perlekt3.jpg
Tony Eklund, lärare på Skogshöjdens skola, undervisar om tekniska system med stor inlevelse. Fyra av hans lektioner kommer sedan att utvärderas av forskare. Syftet är att hitta den bästa undervisningsmetoden av tekniska system.

Forskning för den perfekta lektionen

Målet är den perfekta lektionen och på vägen dit samarbetar Skogshöjdens skola i Trollhättan med Göteborgs universitet. En av klasserna på Skogshöjden filmas vid fyra lektionstillfällen, sedan analyseras lektionerna av forskare på universitetet.

Det är ett 30-tal elever i årskurs åtta som deltar i projektet som omfattar ytterligare tre skolor i Göteborgsområdet.

– Skolan fick en inbjudan från universitet och under höstterminen har vi, berörda lärare, initierats i projektet, säger Tony Eklund, lärare i årskurs åtta.

I förra veckan var det sista tillfället som klassen dokumenterades. Professor Åke Ingerman var på plats tillsammans med universitetslektor Maria Svensson från institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. Båda forskar bland annat om teknikundervisning.

Får fram det bästa

Genom att filma med tre kameror i olika vinklar och att intervjua eleverna har de följt fyra lektioner där Tony Eklund undervisat i tekniska system. Ämnet är svårt och det är viktigt att undervisa på bästa sätt för att eleverna ska kunna ta till sig kunskaperna så bra som möjligt.

– När materialet analyseras jämförs alla lektioner och på så får man fram det bästa från varje lektion. Detta kan sedan ligga till grund för undervisningen i teknik, berättar Maria Svensson.

Tony Eklund går mycket pedagogiskt igenom de fyra tekniska system som klassen arbetat gruppvis med en tid. De kan sina system – energi, materia, information och vatten – väl.

Frågan är framme vid som händer när en eller flera delar i systemen slutar fungera. Eleverna ska också fundera över likheter och skillnader mellan systemen, samt hur de fungerade då, fungerar nu och hur de kanske fungerar i framtiden.

"Spännande"

– Att ta reda på vad som händer i klassrummet under en lektion, att studera förhållandet elever och lärare, är intressant. Det bedrivs också väldigt lite forskning inom undervisning av tekniska system. Att undervisa i ämnet är en stor utmaning, säger Åke Ingerman.

Eleverna i Tony Eklunds klass tycks dock vara med på noterna. Tre av dem tycker att magistern lär ut på samma vis som han brukar, trots att klassen studeras noggrant.

– Det är ganska som vanligt, fast det är lite spänt när andra ser på, säger Linn Hillefors.

Jacob Berntsson tycker inte ens att tekniska system är särskilt svårt.

– När man lär sig nya roliga saker är det bara intressant. Min grupp har lärt sig mest om el, fast i dag gick vi igenom de andra systemen också och då fick man veta mer om dem, säger han.

Projektet – learning studies – pågår under tre år och finansieras genom forskningsanslag från den statliga myndigheten Vetenskapsrådet.

perlekt4.jpg
MEST LÄST