Fortsatt produktionsstopp på Saab

Monteringsbandet på Saab i Trollhättan stod stilla även under onsdagen. Då grep Saabledningen in – tillverkningen får stå stilla tills man lyckats lösa situationen med underleverantörerna. [Uppdaterad 22.35]

ANNONS
|

–Vi kan inte säga hur många dagar det handlar om. Vi kan inte hålla på med stop-and-go, utan vi måste bromsa nu och lösa allt med leverantörerna. Vi jobbar stenhårt med finansieringsfrågorna, säger Eric Geers, informationschef på Saab.

– Våra medlemmar har nu fått ledigt under resten av veckan och ska vara tillbaka på måndag morgon igen, säger Håkan Skött, IF Metallklubbens ordförande.

Att Saab åter ska få bygga bilar ostört är ett viktigt mål. Omvärldens osäkerhet kring Saabs finansiella situation har varit betydande.

Beställt analys Det har stört en del stora tjänstebilskunder som är oerhört viktiga för Saab. –Ett par av de stora kunderna har beslutat att finansiera en analys av Saab, som vi börjat med nu, säger Ronny Svensson, som driver Ynnor, ett kunskapsföretag när det gäller tjänstebilar.

ANNONS

Den handlar inte så mycket om vem som äger Saab eller hur man tillverkar i Trollhättan utan mer tryggheten ur kundens synvinkel – hur riskfyllt är det att välja Saab för tjänstebilsflottan?

Och då handlar det om ett längre perspektiv, inte vad som händer just nu eller de närmaste veckorna eller månaderna. Rapporten ska vara klar i helgen eller senast på måndag.

Viktig marknad Tjänstebilsmarknaden är oerhört viktig för Saab. –De är tredje störst på tjänstebilsmarknaden, säger Ronny Svensson.

Han tror att Saab klarar motgångarna och "finns kvar om fem år". Men han ser också problemen. –När Jan Åke Jonsson meddelade att han skulle sluta, försvann trovärdigheten, anser han.

Hos återförsäljarna är tonen optimistisk. De är vana vid att det blåser snålt kring märket. –Det här är bara en morgonbris jämfört med hur det var för ett och ett halvt år sedan, säger Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljareförening.

ANNONS