Nord West 430 Flybridge visades upp i går för första gången och intresset var stort vid pressvisningen efter att täckelsen dragits av båten.
Nord West 430 Flybridge visades upp i går för första gången och intresset var stort vid pressvisningen efter att täckelsen dragits av båten.

Glänsande premiär på båtmässan

De flesta båtarna glänste men det fanns undantag. Sven Yrvind visade upp sitt pågående bygge av en tremetersbåt som ska ta honom jorden runt.

ANNONS
|

Det mesta är som vanligt på årets båtmässa i Göteborg som öppnar i dag. Vid gårdagens pressvisning visades 19 världspremiärer upp. Mest uppmärksamhet fick Nord West 430 Flybridge.

Efter champagne och tal drogs ett skynke av båten som enligt varvets ägare Benny Martinsson är en utveckling av tidigare Nord Westmodeller, Najads segelbåtar och önskemål från kunder.

– Tekniskt har båten den senaste tekniken och ligger långt framme och det är en otroligt stabil sjöbåt. Den har också tre separata hytter och en stor uteplats, säger Benny Martinsson medan de första journalisterna tar på sig sina skoskydd och med stort intresse tittar på Orustvarvets senaste skapelse.

ANNONS

Redan innan den premiärvisats har varvet sålt elva stycken.

Båtar i miljonklassen

De spontana lovorden är många och det är svårt att säga emot men priset landar mellan 7 och 8 miljoner kronor. Även om de stora båtarna lätt hamnar i blickfånget så finns det även mindre båtar för betydligt billigare pris.

– Det finns också gott om begagnade båtar att köpa och det behöver inte bli dyrt och krångligt. Det finns båtar för några tusenlappar, säger Mats Eriksson, vd i Sweboat.

Att få in nya människor i båtlivet är en av branschorganisationens största utmaningar.

– Vi behöver även utveckla potentialen av eftermarknaden. Svenskan har gott om pengar men ont om tid och det visar intresset för alla de nya båthallar som byggs och som snabbt blir fulla, säger Mats Eriksson.

En trend är att modellerna kommer att finnas under kortare perioder. De som köper nya båtar vill att de ska synas att de verkligen är nya båtar.

– Det stämmer tyvärr att det är så att det blir kortare och kortare tid för modellerna, bekräftar Benny Martinsson på Nord West.

Sticker ut

Goldfish 50 Ocean är mässans största båt. Den kommer från ett norskt varv, men huvudmarknaden är knappast ett nordiskt klimat med den öppna sittbrunnen, men den sticker ut på bland båtarna.

ANNONS

– Goldfish är verkligen en häftig båt men vem köper den här? frågar sig Ewa Wassmo som säljer en Sand 7 Classic.

Det är en snipa som tuffar fram i runt tio knop och som enligt Ewa Wassmo är utmärkt för hummerfiske och turer till badvikarna.

– Börjar det regna finns kapell eller sprayhood att sätta upp.

Den sju meter långa snipan är stor jämfört med Sven Yrvinds "Yrvind Ten" som han håller på att bygga.

– Jag vet inte när jag blir klar men det måste bli bra. Det viktiga för mig är inte tiden utan resultatet det finns allt för många som är styrda av tiden.

Jobbig tandvärk

Världsomseglaren har faktiskt en koppling till Trollhättan.

– Min tandläkare finns där. Det är världens bästa tandläkare.

Under sina långseglingar har Sven Yrvind några gånger drabbats av just tandvärk.

– Det är fruktansvärt. Bland det värsta som kan inträffa.

Den 30 000 sjömil långa resan är planerad att ta omkring 600 dagar. På ett av världens stormigaste hav.

ANNONS