Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Bild - 1
Sedan 2008 och det sista pappret tillverkades på Holmens bruk har i genomsnitt två fartyg i månaden anlöpt hamnen i Vänersborg, skriver dagens debattskribenter. "En flytt av hamnen till Vargön är under dessa premisser mycket oansvarigt"

Hamn i Vargön – investering i arenaklass

DEBATT IDAG: "Inget idag talar för fler än två fartyg per månad till en hamn i Vänersborg – eller Vargön"

Vänersborg står inför stora investeringar de närmaste åren. Det finns skriande, grundläggande behov som måste tillfredställas.

Då läser vi i TTELA:

"Flytt till Vargön kommer närmare".

En flytt av hamnen till Vargön är en investering i mångmiljonklassen, i arenaklass.

Tanken att flytta tunga transporter till järnväg och sjöfart är i princip rätt. Men det finns en mängd frågor kring Vänersjöfarten och hamnen i Vargön som är obesvarade.

I en utredning från Trafikverket ges slussarna i Trollhättan en teknisk livslängd fram till 2013 - därefter måste antingen nya slussar finnas på plats eller Vänersjöfarten upphöra. Men:

I förslaget om nationell transportsystemplan 2014-2025 finns inga investeringar för Göta älv/Trollhätte kanal.

Det handlar också om att Göteborg vill ersätta Göta älvbron med en ny, lägre bro. En sådan bro kommer att bli ett trafikhinder med stor negativ inverkan på Vänersjöfarten.

År 2008 tillverkades det sista pappret på Holmens bruk. Det innebar en enorm nedgång i fartygsanlöp. De senaste åren har sjötrafiken hämtat sig något men som mest har i genomsnitt två fartyg i månaden anlöpt hamnen i Vänersborg.

Vad kostar då en hamnflytt?

Det har gjorts två studier. Den ena räknade fram en kostnad på sammanlagt 155 miljoner kronor, den andra blev lite billigare, "bara 140 miljoner kronor. Och då har ändå inte alla kostnader räknats med, till exempel muddring och förorenade massor.

2011 nämndes en kostnad för enbart muddringen på hisnande 165 miljoner! Och förorenade massor... Vem vet vad som ligger på älvbotten i Vargön? Vågar man överhuvudtaget ens börja rota i bottnen?

Hur mycket är vi uppe i nu? 300-400 miljoner kronor? 500 miljoner kronor?

En flytt av hamnen till Vargön är under dessa premisser mycket oansvarigt. Det finns inget som idag talar för att det någonsin kommer fler än två fartyg per månad till en hamn i Vänersborg – eller Vargön. Om det nu kan komma upp ett enda fartyg från Göta älv efter 2030.

Förhoppningar och önsketänkande istället för fakta gjorde att tio av elva ledamöter i samhällsbyggnadsnämnden beslutade att ställa sig bakom ett förslag om att flytta hamnen till Vargön.

En gnutta besinning vore lovvärd.

Stefan Kärvling och Lutz Rininsland är vänsterpartister och kommunpolitiker i Vänersborg

MEST LÄST