Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

bron.jpg
Så här såg det ut i våras i samband med vägförberedelser inför reparationen av Stallbackabron. I helgen befaras trafikkaoset sätta igång på allvar när förberedelserna görs för måndagens byggstart. Trafikverket ber trafikanterna att ta hänsyn till de som har vägen som sin arbetsplats.

I morgon börjar trafikkaoset

30 000 fordon passerar varje dag Stallbackabron. I natt stängs två av fyra körfält. – Det kan bli riktigt kaos, varnar Abbi Tehyrell.

Natten till lördag börjar Trafikverkets förberedelser inför reparationen av Stallbackabron. Då ska utläggningen av trafikanordningarna göras, trafiksignaler installeras och kilometerlånga barriärer ska upp på bron.

Abbi Tehyrell, på Trafikverket och projektledare för reparationen, tror att detta kan orsaka trafikkaos redan i helgen.

– Undvik Stallbackabron om ni kan, säger han.

– Av erfarenhet vet jag att det till en början kan bli kaos runt vägbyggen. Trafikanterna får testa sig fram, välja att stå i kö eller ta en alternativ väg. Men det tar några veckor innan man hittar rytmen.

Enligt Trafikverket passerar varje dag cirka 30 000 fordon över den fyrfiliga bron. Trafikkapaciteten kommer under reparationstiden halveras då endast ett körfält i vardera riktning kommer vara öppen. Nattid kan bron komma att stängas av helt.

Stallbackabron är en del av E45 och riksväg 44 samt den viktigaste förbindelsen mellan Trollhättan och Vänersborg. Arbetet med renoveringen kommer därmed att ha stor påverkan på trafiken och kraftigt begränsa framkomligheten både på bron men också på anslutande vägar samt i centrala Trollhättan. Långa köer och ökade restider, cirka en halvtimma extra under rusningstider, kommer vara mer regel än undantag.

Med tanke på situationen måste antalet fordon därför begränsas i trafiken runt Trollhättan. Abbi Tehyrell berättar att Trafikverket lagt ner mycket tid och pengar för att informera om läget framöver, 15–16 miljoner kronor bara i förebyggande arbete.

– Hoppas att det gett resultat, säger Tehyrell.

Bland annat har de gått ut med information till hushållen och stora företag samt samarbetat med Västtrafik för att förbättra kollektivtrafiken. Man råder till samåkning och att cykla. Att åka på andra tider än vid rusningstid minskar också belastningen. Vägar har setts över, avfarter har breddats och rondeller byggts.

Trafikanter som ska till och från Göteborg uppmanas ta E6/Riksväg 44. Lokalt hänvisar man trafiken via Båberg och Vargön.

Trafikverket ber trafikanterna att ta det lugnt i trafiken och vara extra omtänksamma om medtrafikanter samt de som har vägen som sin arbetsplats.

– Om trafikanterna respekterar hastighetsbegränsningen samt håller tillräckligt avstånd mellan fordonen skapar vi ett jämnt trafikflöde, på så sätt kanske vi slipper onödiga köer, säger Tehyrell.

rond1.jpg
rond2.jpg

- Åk på andra tider: Det är mest bilar på bron mellan 06.30 och 08.30 samt 15.30 till 17.30. Om du har möjlighet att undvika dessa tider så gör det.

- Cykla: Genom att cykla är du med och minskar biltrafiken i hela området. Tänk på att det är klaffbron eller Järnvägsbron som gäller om du ska över älven. Både Trollhättan och Vänersborg har cykelpooler där allmänheten kan låna cyklar.

- Ta bussen: Under reparationerna ökar Västtrafik turtätheten och sätter in fler bussar.

- Samåk : I snitt åker 1,5 personer i varje bil. Det skulle bli mycket färre bilar och kortare köer om fler samåkte.

MEST LÄST