Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

jekaatz2.jpg
DRÖMLÄGE. Jenny Kaatz har fått en flygande start på karriären. Redan kort efter sin examen har hon sjungit och agerat hem rollen som Cosette i Les Misérables i en norks uppsättning med premiär i Tromsö i september. "Att få en sån fantastisk roll så fort är VÄLDIGT skönt!" säger hon.

Jenny Kaatz i drömroll

Hon kan knappt tro att det är sant – men det är det. Bara några månader efter examen från den engelska teaterskolan har Jenny Kaatz fått en av huvudrollerna i Les Misérables. – Jag hade aldrig kunnat drömma om att detta var det första jag skulle få göra! Cosette är en fantastisk roll, säger en överlycklig Vänersborgstjej.

Efter att ha bott några år i Oslo satsade Jenny Kaatz på att utbilda sig till musikalartist. Hon kom in på den högt ansedda Bårdar Akademiet och fick snabbt rejäl luft under vingarna. Här i Sverige kunde vi se henne som en av tjejerna som tävlade om att få spela mot Måns Zelmerlöw i Romeo & Julia.

Fantastiskt år

Jenny nådde inte ända fram och var besviken först men med facit i hand var det kanske det bästa som kunde hända.

– Jag är glad att det inte blev Julia – jag är mycket gladare för den roll jag har fått nu. Jag skulle inte vilja ändra på något! säger Jenny med ett skratt.

För i stället för att spela Julia på Göta Lejon i Stockholm sökte hon och kom in på världsberömda Guildford School of Acting utanför London. Och det har gett henne grunden och sporrat henne för vidare stordåd.

– Det var ett fantastiskt år! Väldigt lärorikt och intensivt. Som person är jag mig väldigt lik men som artist har jag lärt mig så oerhört mycket – det går nästan inte att jämföra med hur det var innan.

– Jag har utvecklat dansen, haft en coach från Londons West End i röstträning, vi har haft guru efter guru som lärare och jobbat med kända regissörer. Det var ovärderligt!

Agentjakt

Utbildningen avslutades med ett nervpirrande showcase.

– Det var helt, helt otroligt! Man vibrerar innan man ska in på scenen för det är så viktigt för alla. Jag upplevde nästan hysteri från mina studiekamrater inför showcaset redan från dag ett.

En anledning till haussen är kampen för att få en agent till hjälp i jakten på roller. Presterar man bra i showcaset ökar möjligheten att få den agent man vill ha.

– Men jag fokuserade först och främst på att göra det JAG gör. Det är inte på liv och död om jag får en agent. Här hemma är det nästan ingen som har men i London MÅSTE du ha en, annars finns du inte.

Fixar och trixar

Jennys taktik – och showcasenummer – fungerade uppenbarligen perfekt, för hon fick erbjudande från tre olika och kunde därmed välja och vraka. Hon fastnade för Benjamin Management i London men slår sig inte till ro med att jaga jobb och auditionmöjligheter för det.

– Jag är van vid att fixa och trixa själv, så jag fortsätter med det så länge, skrattar hon.

Att höra till en agentur har dock vissa fördelar. Och Jenny och hennes agent är helt överens om att det är såväl musikal som "vanlig" teater som gäller.

– Min agent gärna vill få in mig på film och tv också och det är bra. Och jag skulle gärna göra ren talteater nån gång, det är en dröm.

Drömroll

En av de auditions hon fixade och trixade fram på egen hand ägde rum i Oslo i början av november förra året. Hon sökte rollen som Cosette i Les Misérables i den uppsättning som har premiär på Hålogaland Teater i Tromsö den 6 september i år.

Cosette är en av Jennys drömroller men hon skrattar gott när hon samtidigt konstaterar att det handlar om "den unga dottern", en roll hon redan fått göra många gånger – och som hon räknar med att få fortsätta med.

– Det får man ta! Och det finns många sorters döttrar, ha ha!

Hemlighetsmakeri

Hennes audition blev en härlig upplevelse bara i sig och Jenny gick därifrån med enbart positiva vibbar.

– Jag fick en god känsla redan där, en god magkänsla, det får jag erkänna.

Känslan var uppenbarligen ömsesidig för sedan gick allt väldigt snabbt. Bara några dagar senare kom beskedet att hon fått rollen.

– Jag hann nästan inte ens börja vänta på att telefonen skulle ringa, skrattar hon.

Sedan kom nästa svåra prov: att hålla nyheten hemlig tills hela ensemblen var klar att presentera.

– Jag har burit på hemligheten i tre månader, så det är väldigt skönt att äntligen få berätta och nu regnar det in gratulationer.

"Megastjärna"

Hon får sällskap på scenen av en uppsjö meriterade och rutinerade norska musikalartister.

– Alla andra har väldigt mycket erfarenhet från många fina uppsättningar, säger Jenny och nämner bland andra Ann Christin Elverum som hon beskriver som "megastjärna i Tyskland med horder av fans".

Jenny känner sig väldigt lyckligt lottad och tycker det är lite lyxigt att ha ett så stort uppdrag klart så långt i förväg.

– Det är skönt att ha gott om tid och kunna jobba med det här i lugn och ro, utan stress.

Inte bara sockersöt

Det ger henne också möjlighet att hitta sitt eget sätt att närma sig rollen, att hitta den karaktär hon vill ge sin rollfigur.

– Les Misérables har ju "ALLA" sett och alla har en åsikt om hur Cosette ska vara. Jag läser Victor Hugos roman nu, Samhällets olycksbarn, som musikalen bygger på och är igång med min lilla anteckningsbok.

– En sak är redan klar: Cosette ska i vart fall inte vara BARA sockersöt och gullig, för det finns det inga andra människor som är!

Mycket på gång

Vid sidan av förberedelserna inför sin första stora roll jobbar hon som barista och fortsätter att gå på auditions.

– Man kan inte veta hur det blir sen, så det är bara att kämpa på. Men det är kul, för det är väldigt mycket som händer på en gång nu.

Hon räknar upp provfilmningar för en norsk storfilm och en svensk fantasyfilm, reklamfilmer och en del annat.

– Jag har väl kanske sex olika besked jag väntar på just nu ... och Les Misérables ska upp i Kristiansand 2014, så vem vet, ha ha!

– Man får fortsätta jobba med det, helt enkelt. Mitt motto är att det gäller att skapa sina egna chanser hela tiden och inte ta nåt för givet.

jekaatz5.jpg

Ligger i Tromsö och är en av Norges statligt finansierade regionteatrar.

Är regionteater för Troms och Finnmark.

Grundades 1971 och är nu inhyst i ett flott nybygge som invigdes 2005.

Har två scener och supermodern teknisk utrustning.

Musikal av Claude-Michel Schönberg och Alain Boublil, baserad på Victor Hugos roman Samhällets olycksbarn.

I fransk version uppförd i Paris 1980. Omarbetades sedan till en engelsk version med sångtexter av Herbert Kretzmer. Den hade urpremiär i London 1985.

Är en av världens mest populära musikaler och har setts av mer än 50 miljoner människor över hela världen, i 38 länder och på 21 språk.

Historien utspelas i det tidiga 1800-talets Frankrike och följer en rad karaktärer som kämpar för eller emot försoning respektive revolution.

Uppsättningen i Tromsö regisseras av Matthias Davids.

I ensemblen ingår förutom Jenny Kaatz (Cosette) bland andra Jardar Johansen (Jean Valjean), Hans Marius Hoff Mittet (Javert), Ann Christin Elverum (som spelar Cosettes mor, Fantine), Richard Olsen (som spelar Cosettes kärlek Marius Pontmercy) och teaterchefen själv, Iren Reppen.

Norska ögruppen Hvaler, ett stenkast från Kosteröarna, blir Jennys hem ett par veckor i mitten från mitten av juli. Då spelar hon ännu en dotterroll och ännu en som är söt, förälskad och naiv. Något Jenny skrattar gott åt.

Föreställningen heter Stenhoggern och är skriven av Svein Gundersen, som annars är mest känd för en norsk musikalversion av Djungelboken.

Stenhoggern utspelas i Norge vid sekelskiftet 1800-/1900-talet och beskriver hur stenbrottens arbetarrörelse startade.

– De har byggt en amfiteater i det gamla stenbrottet och där ska vi spela med start klockan 21 på kvällarna. Det ska bli jättekul, en riktig sommardröm! säger Jenny.

Hon har sällskap i stenbrottet av bland andra Hans Marius Hoff Mittet, som spelar en av de viktiga rollerna även i Les Misérables-uppsättningen. Stenhoggern har premiär den 13 juli och sedan blir det uppemot tio föreställningar innan sommarjobbet är till ända.

MEST LÄST