Enligt Lars Carlström, svensk talesman för ryske finansmannen Vladimir Antonov, förhandlades det i Kina. Med vem och om vad ville han inte berätta.
Inte heller om det fanns ett eller flera Kina-spår i penningjakten.
Han sträckte sig inte längre än till att diskussionerna "smalnat av". Och att det som diskuterades hade fullt stöd av Antonov. Inget i en kinesisk uppgörelse skulle behöva kollidera med Antonovs egna planer för ett delägarskap i Saab.
Om en kinesisk uppgörelse dessutom skulle förutsätta ytterligare ett varv hos Europeiska investeringsbanken, Riksgälden, regeringen med flera gick heller inte att få klarlagt.
Enligt amerikanska nyhetsbyrån Bloombergs förs diskussioner med tre parter i Kina. En av dem är biltillverkaren Great Wall Motors.
Eric Geers, informationschef på Saab, meddelade att diskussionerna i Kina var intensiva, men hade i övrigt inga kommentarer.
Bland alternativen finns möjligheten att ett kinesiskt företag köper rätt till Saab-teknik eller får producera någon Saab-bil. I så fall får det bli den kommande 9-3. Den är Saabs egen. I övriga modeller har GM rättigheter till delar av konstruktionen.