Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Guy Lofalk vill avbryta Saabs rekonstruktion, samtidigt vill Saab själva byta ut Lofalk som rekonstruktör.

    Konkurshotet rycker allt närmare

    På fredagsmorgonen får Vänersborgs tingsrätt en ansökan från Guy Lofalk om att avbryta Saabs rekonstruktion. Saabs ägare tänker i stället försöka fortsätta – med amerikanskt kapital.

    De som trodde på ett lugnare skede när det gäller Saab när bolaget gick in i rekonstruktion fick grundligt fel: efter en process där Volvo-ägaren Geely uppenbart haft möten om ägarskap i Saab fortsatte processen denna vecka och nådde en kulmen på torsdagen.

    De tilltänkta kinesiska ägarna samarbetar inte med Victor Muller eftersom de vill ta över hela bolaget. Läget är – åter – mycket allvarligt för Saab.

    Saab-rekonstruktören Guy Lofalk hade tidigare i veckan möten med kinesiska superdepartementet NDRC tillsammans med Youngman och Pang Da enligt ett flertal källor. Syftet: Att Youngman och Pang Da tar över hela ägarskapet i Saab.

    Vitt skilda uppgifter

    När det gäller bakgrunden till mötena går uppgifterna vitt isär: från ett misstroende mot Victor Muller från de tilltänkta kinesiska ägarnas sida till en situation där de kinesiska ägarna presenteras ett upplägg, sannolikt från rekonstruktören, om att de skulle kunna ta över hela ägarskapet utan Mullers vetskap. Resultatet har i vilket fall som helst blivit att situationen för Saab har blivit så allvarlig som bolaget någonsin befunnit sig i någon gång.

    När TTELA når Guy Lofalk sent på torsdagskvällen så bekräftar han att han skickat en sådan ansökan till Vänersborgs tingsrätt.
    – Hur lång tid det tar att handlägga är en sak för rätten, men det behöver inte ta så lång tid, det kan handla om några dagar.

    Kan inte se

    På frågan varför han avbryter svarar han:

    – De kinesiska ägarna har uttryckt att de vill göra en direktinvestering i Saab, vilket man inte kunnat komma överens om med nuvarande ägaren Swedish Automobile. Jag har inte kunnat se att man kan gå vidare, eftersom det saknas kapital i det läget. Men parterna har fortfarande möjlighet att komma överens.

    Hur ser du på din egen roll i att detta misslyckats?

    – Vi såg att bolaget inte fanns den finansiering om 70 miljoner euro som ingick i upplägget när rekonstruktionen började. Utan pengar går det inte att driva en process framåt. Jag har inga egna pengar jag kan investera.

    Pengarna från North Street Capital avfärdar han:

    – Allt jag har sett är några rader på ett papper om detta.
    TTELA sökte Victor Muller som befann sig i New York i går för en kommentar – enligt uppgift i Sveriges Radio Väst i samtal med North Street Capital.

    En ägarfråga

    Informationsdirektören Eric Geers har följande att säga:

    – Det här är en ägarfråga och därför svår att kommentera. Men vi kommer att arbete vidare för att rekonstruktionen fortsätter, läget är allvarligt men vi känner tilltro.