Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Vicura, som bland annat tar fram drivlinor och teknologi till fordonsindustrin, hade lysande framtidsplaner, men företagets expansion har nu stoppat.

Kräftgång för Vicura

Svagare marknader i Europa och USA har fått ingenjörsbolaget Vicura att minska antalet anställda något. Den tidigare planen var annars att fortsätta rekrytera. – Men vi ser en ljusning och förväntar oss kunna börja rekrytera igen, säger vd Dennis Lundgren.

TTELA har flera gånger skrivit om Vicura de senaste åren, ett bolag som bildades genom en avknoppning av från Saab/GM Powertrain där det fanns en stor kompetens inom drivlinor och kraftöverföring. Rapporteringen har handlat mycket om expansion och nya uppdrag. Och bolaget expanderade från de ursprungliga dryga 50 ingenjörer och tekniker och var vid årsskiftet 64 personer och kom upp i ungefär 70 anställda efter årsskiftet.

Men sedan har man åter minskat till ungefär 65 anställda.
– Ja, vi hade ett mål om att ha ungefär 100 anställda nu, säger vd Dennis Lundgren.
– Vi har inte anställt när personer har slutat.

En av de som lämnat bolaget är marknadschefen Magnus Wall som ofta också fungerat som företagets ansikte utåt och var en av de viktiga personerna när bolagets bildades. På frågan varför Magnus Wall slutat säger Dennis Lundgren:
– Han ville gå vidare med egen verksamhet, det har inte att göra med något missnöje med bolagets utveckling.
– Jag fungerar nu som både marknadschef och vd.

Bakgrunden till att bolaget inte fortsatt expandera enligt plan är enligt Lundgren att Europa och euro-området varit svaga som marknader.
– Och i USA märkte vi en nedgång efter årsskiftet.

Vidare har Indien, där bolaget etablerat sig och bland annat har fordonskoncernen Mahindra som kund, upplevt en nedgång – eller kanske snarare svagare tillväxt.
– Valutan har dykt, vilket gjort det dyrare att köpa in konsulttjänster.

Men trots dessa motgångar ser Dennis Lundgren relativt positivt på den kommande hösten.
– Vi ser nu en uppgång nu på lastbilsmarknaden. Och det räcker med en större order så kommer vi vara i ett läge där vi behöver rekrytera igen.

Ägare till Vicura är statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, som bildades av regeringen i spåren av finans- och industrikrisen.
– De har samma krav på oss som andra ägare på marknaden, men de har en långsiktig syn på ägandet.