Glädje för Guldpalmen i Trollhättan

I söndags skrällvann Ruben Östlund Guldpalmen för "The square" och regissören har hyllats på många håll. TTELA insöp upp några Trollhättereaktioner dagen efter den historiska händelsen. – Det här är större än en Oscar, säger samproducerande Film i Västs vd Mikael Fellenius.

ANNONS
|

Att överhuvudtaget bli uttagen till huvudtävlan i Cannes är stort i sig, och det har inte direkt gått inflation i svenskt deltagande.

Förra gången det fanns blågul representation i kampen om Guldpalmen var för 17 år sedan, i form av Roy Anderssons "Sånger från andra våningen".

När det nu var dags igen kunde inte utdelningen ha blivit bättre.

Ruben Östlunds "The square" tog hem det prestigefyllda priset, och glädjen stod högt i tak inte minst hos Film i Väst som samproducerat filmen.

– Helt otroligt. Visst hade man hoppats men samtidigt också insett att det var ett extremt litet nålsöga att passera. Jag var på galavisningen och så här i efterhand inser jag vilket genialiskt verk det är. En konstnärlig film som har möjlighet att få fina publiksiffror, säger Film i Västs vd Mikael Fellenius när TTELA når honom på telefon i Cannes.

ANNONS

– I vårt uppdrag ingår bland annat att samproducera filmer som har chans att nå huvudtävlan i de stora festivalerna. Cannes tycker jag är den finaste av dem alla, så det här toppar allt. Det här är större än en Oscar. Och vi är stolta över att ha bidragit till att ha varit med och tagit fram en av Sveriges nu levande mest uppburna regissörer.

När TTELA gör ett oanmält besök på Film i Västs kontor i Trollhättan för att kolla om det råder någon segeryra är det med tanke på den just gångna festivalen inte många på plats.

Men likväl är glädjen stor över framgången.

Finanschefen Katarina Krave närvarade även hon under galavisningen nere i Cannes, och det var en speciell upplevelse.

– Filmen fick ett otroligt bra mottagande och en riktigt lång stående ovation. Helt magiskt att den sedan vann. Och Ruben är en av de mest "edgy" regissörerna som vi har, säger hon och fortsätter:

– Det här är superkul och betyder mycket för Film i Väst, och även för Sverige. Tycker också det är extra kul att det är en av regionens producenter, Plattform, som ligger bakom filmen.

På markplan är Studio Fares belägen och i och kring denna råder just nu full aktivitet inför inspelningen av Anna Odells nästa film. Trollhätteföretaget Klas Jansson Bygg är involverat när det gäller att bygga dekor, vilket man även gjorde till "The square".

ANNONS

Sebastian Jansson – som till ägaren Klas – var med under arbetet med Guldpalmenvinnaren.

– Vi var sex, sju man som var med och jobbade i Göteborg och gjorde bland annat ett konstmuseum interiört. Under söndagen såg jag på Facebook att filmen hade vunnit och tycker att det är roligt att film härifrån hamnar på kartan, säger Sebastian, som liksom företaget jobbat med diverse filmproduktioner i tolv års tid.

– Samtidigt är det ju inte så att det är vi som vunnit något pris, men det är ändå roligt att ha varit med och bidragit.

Med anledning av den kommande inspelningen befinner sig även Josefin Åsberg, scenograf på "The square", i Trollhättan.

För hennes del blev festivalen i Cannes lyckad i dubbel bemärkelse.

Josefin vann nämligen priset The Vulcan Award of the Technical Artist, som delas ut en person i någon A-funktion. Det kan handla om klipp, foto eller som i år scenografin.

– Väldigt roligt att man uppskattade scenografin som ett enskilt område. Och att själva filmen vann är enormt roligt. Ruben har haft det som ett av sina mål, att komma med i huvudtävlan.

Film i Väst hade ytterligare samproduktioner med i Cannes. Jonas Carpignanos "A Ciambra" vann Europa Cinemas Label Award i klassen Directors’ Fortnight. Dessutom tävlade Kaouther Ben Hanias "Beauty and the Dogs" och Niki Lindström von Bahrs "Min börda".

ANNONS

Fakta: Ruben Östlund och Cannesfestivalen

För första gången på 17 år tävlade en svensk film, "The square", om Guldpalmen i festivalens huvudtävling.

Senaste gången en svensk regissör vann Guldpalmen var 1951 i form av Alf Sjöbergs "Fröken Julie".

Ruben Östlund är inte någon nybörjare på festivalen.

2014: "Turist" blev uttagen i sidosektionen Un certain regard. Den vann juryns pris, som motsvarar andra plats.

2011: "Play" fick världspremiär på festivalen, i sektionen Directors fortnight.

2008: "De ofrivilliga" blev uttagen till Un certain regard-sektionen.

Ruben Östlund sa i går till TT att arbetsnamnet på hans nästa film är "Triangle of sadness", en satir över modevärlden.

– Huvudpersonen är en manlig modell som håller på att bli flintskallig. Vi kommer att casta på vanligt sätt, och det är för tidigt att säga om det blir skandinaviskt eller engelskspråkigt. Men modevärlden är ju internationell, så det lutar nog åt engelskspråkigt.

Källa: TT

ANNONS