Michael Fassbender gör dubbla roller i "Assassin's creed": dels spelar han assassinen Aguilar de Nerha, dels dennes avlägsne släkting Callum Lynch. Pressbild.

Filmrecension: Assassin's creed

Michael Fassbender sparkar och vevar för fullt. Men för en film som innehåller så mycket action och slagsmål, känns spelfilmatiseringen "Assassin's creed" förvånansvärt händelselös.

|

Evighetslång är listan på spel som har tagit klivet upp på vita duken och misslyckats. Ändå fortsätter Hollywood envist med sina försök, tydligen utan att lära sig läxan. Australiern Justin Kurtzel är den senaste i raden regissörer som tar sig an ett populärt spel men bara når en bit på vägen, främst på grund av en berättelse där möjligheterna till fördjupning är obefintliga.

Ubisofts populära spelserie om kampen mellan korsfarare och assassiner utgör ramverket till Kurtzels "Assassin's creed", men filmens huvudrollfigur Callum Lynch (Michael Fassbender) är en nyintroducerad figur. En kort introduktion berättar om hur en anfader till Lynch, Aguilar de Nerha, under den spanska inkvisitionstiden gömde ett äpple med åtråvärt innehåll för korsriddarna. Nu, hundratals år senare, har forskningsorganisationen Abstergo, med Alan (Jeremy Irons) och Sofia Rikkin (Marillon Cotillard) i spetsen, lyckats hitta Lynch, och vill experimentera på honom för att komma åt Aguilars nedärvda minnen.

Spelvärlden är väl inte direkt känd för klyftiga berättarupplägg, men Kurtzel navigerar förbi de träligaste bitarna i historien, hoppar effektivt mellan tidsepokerna och fokuserar ganska snabbt på kärnan: actionsekvenserna. Och den biten gör ingen besviken – Fassbender och skådespelarkollegan Ariane Labed rusar, flyger och hoppar fram, kastar sig genom spanska medeltidsmiljöer, dit forskarna förflyttar Callum Lynch med hjälp av en sorts virtual reality-maskin. Resultatet är övertygande, antagligen för att Kurzels ambition varit att det inte ska se ut som ett spel, utan har jobbat med naturliga miljöer snarare än green screens.

Svårare blir det för filmskapare och skådespelare när själva handingen från förr ska bindas ihop med nuet, där Callum Lynch ser syner, tränar i mjukisbrallor och hippa trainers, och träffar på andra inlåsta forskningskaniner (där iband Matias Varela och Michael Kenneth Williams). Det osar fånguppror långa vägar, men väntan blir lång och trälig på väg mot finalen.

Skulle någon lyckas med det här företaget borde det vara en regissör som Kurzel, som inte har någon större relation till spelet i fråga och vågar ta sig friheter med dess berättelse. Ändå landar "Assassin's creed" i en utdragen gäspning.

Fakta: Assassin's creed

Genre: Actionäventyr

Premiär: 11 januari 2017