BÅJJJS® spelar för hela livet

Den som spelar i BÅJJJS® är med för alltid. För när det dyker upp hinder på den musikaliska färden genom livet hjälps de inblandade åt att röja dessa ur vägen.

ANNONS
|

Att som utomstående närvara under ett rep med BÅJJJS® är som att befinna sig mitt i en sitcom.

Alla har sina givna roller och skämten – höga som låga – viner genom luften i ett tempo som skulle göra vilken manusförfattare som helst grön av avund.

Det enda som saknas är burkade skratt, men den äkta varan står medlemmarna själva för.

När TTELA hälsar på har det opassande nog blivit strömavbrott i replokalen, men det är inga problem att förlägga aftonens begivenhet till Stefan Hanssons hem där en bygglampa raskt åker fram för att frambringa tillräckligt med ljus för bildernas skull.

ANNONS

– I början hade vi ambitioner. Innan alla hade köpt instrument, haha. Det här är mycket en social grej och en ständig kamp om fikabrödet, säger Stefan och skrattar medan han hänger på sig gitarren.

– Vi spelar för nöjes skull, hellre roligt än bra är vårt motto. Alla har frihet att göra vad den vill. Nästan i alla fall, fortsätter Reidar Augustsson, som innan det är dags att räkna in första låten upptäcker att husets katt Sammy smitit sig in i hans cajón.

Irländsk musik och bluegrass har varit bandets ledstjärnor sedan starten, men smakförstärkare som pop, rock och country används frekvent för att göra den musikaliska grytan så mustig som möjligt.

– Vi lyssnar inte så mycket på låtarna i original utan gör om en hel del av dem i våra egna versioner, säger Jouni Isoaho.

Uppenbarligen är detta något BÅJJJS® lyckas bra med, eftersom man rönt stor uppskattning på många håll under årens lopp.

Det har blivit spelningar i alla tänkbara – och otänkbara – sammanhang och numera brukar det bli runt tio engagemang per år.

I kväll är det dags för nästa framträdande, då BÅJJJS® spelar på välgörenhetsgalan Musik för liv i Trollhättan.

Och sextetten är intakt trots att en av dess medlemmar drabbades av en motgång modell större för en tid sedan:

ANNONS

– Jag var på Åmåls Bluesfest 2015 och det sista jag minns från invigningen var när någon sa "låt nu bluesen skölja över er". Sen blev det ambulans till Karlstad, berättar Bengt-Åke Forsberg.

Han hade fått en stroke som dessvärre visade sig resultera i en halvsidesförlamning.

Men kärleken till musiken var intakt.

– Bengt-Åke sa till mig att han hade framme banjon varje dag ändå, trots stroken, stämd i ett öppet ackord. Och det blev prat om hur det skulle kunna gå att lösa det där med att kunna fortsätta spela, säger Joakim Wallgren.

Så småningom fick Jerry Isoaho en konkret idé och skred efter mycket tankekraft till verket utan Bengt-Åkes kännedom.

Det första steget var att lägga beslag på banjon för att kunna modifiera instrumentet i fråga.

– Jerry bara tog med sig banjon efter en spelning på biblioteket i Vänersborg. Jag tyckte det vara otroligt fräckt – man tar ju inte bara någons instrument så där, minns Bengt-Åke.

Den skamlösa banjokuppen genomfördes dock i ett ädelt syfte. För nu kunde Jerry skrida till verket och förverkliga en snillrik konstruktion som bland annat involverar två v-bromsar, vinkeljärn och pedaler.

– Jag provade mig fram och till slut fungerade det väldigt bra, som ett vanligt capo. Det som gjorde allt extra lurigt jämfört med en gitarr är den femte strängen på banjon, säger han.

ANNONS

Lösningen gör att Bengt-Åke nu kan spela som vanligt med högerhanden, och byta ackord med fötterna.

Munspelet sköter han som vanligt.

– Man ska inte tro att man slipper det här bandet för en halvsidesförlamnings skull. Det står inte i stadgarna, förklarar Jerry.

Den upphottade banjon lämnades över för några månader sedan, till stor glädje för dess ägare när det stod klart vad som skett.

– Men det första jag tänkte var att banjon hade fått tandställning. Och jag som tänkte att jag skulle slippa åka och repa men det visade sig att jag får fortsätta gå på det här gubbdagiset. Förresten kanske det går att utveckla konceptet så att alla i publiken har varsin pedal och kan styra hur ett solo spelas, skojar Bengt-Åke.

Nu är det dags att låta musiken tala, och låtar som Johnny Cashs "Ring of fire" och Steve Earle-dängan "Galway girl" passerar när BÅJJJS® finslipar formen inför spelningen i kväll.

Spelglädjen är total och i halvtid får den nytt bränsle i form av kaffe och bullar. Så småningom är det dags att runda av ännu ett rep.

Och efter att instrumenten packats ner och kvällens sista rövarhistoria klingat av tar Bengt-Åke till orda:

– Visst blev jag glad när jag fick banjon. Men det bästa är ändå att det är just de här personerna jag spelar med ...

ANNONS

Fakta: BÅJJJS®

Bandet bildades 1990, och bestod ursprungligen av Jerry Isoaho (mandolin, sång, dragspel), Bengt-Åke Forsberg (banjo, munspel), Stefan Hansson (sång, gitarr) och Joakim Wallgren (gitarr, sång, flöjt). Jouni Isoaho (bas) anslöt 1994 och Reidar Augustsson (trummor, sång) 1997.

Namnet BÅJJJS® är skapat av bokstäver från medlemmarnas förnamn. När Reidar kom med lades symbolen för registrerat varumärke till.

Bandet har omkring tio spelningar om året, med en toppnotering 1998 då man genomförde 48 stycken.

Spelar den 10 mars på välgörenhetsgalan Musik för liv i Trollhättan.

ANNONS