Fullt drag på dragspelsfestivalen

Lugnet rådde på gatorna i Vänersborg under lördagseftermiddagen, men nere på Hamngatan var det livat. Med ett maraton av dragspelskonserter och Kent-Ove "Mille" Melin på scenen. Vilket drag!

ANNONS
|

Under 1930- och 1940-talen var det som hetast med dragspel. Till schottis, vals och polka klingade de muntra tonerna på dansbanor runtom i landet, och däremellan hölls mästerskapstävlingar på rad. Men även om dragspelets storhetstid är förbi har är det långt ifrån ett instrument som står och samlar damm hemma i hyllorna. Det lever fortfarande i allra högsta grad - och bland ungdomar. Det fick TTELA kvitto på, när vi besökte Dragspelsfestivalen i Vänersborg under lördagseftermiddagen.

Som vi berättade häromdagen ägde dragspelslägret på Karlsrogården rum i veckan, och traditionsenligt rundas det av med en festival i dragspelets ära. Det hette tidigare Västgötastämman, och har funnits sedan 1970-talet och arrangeras av Västergötlands dragspelsförbund. Med nytt namn och ny spelplats på Hamngatan mitt i stan, var arrangörernas syfte att också tilltala den yngre publiken.

ANNONS

De hade lyckats ganska väl. Även om majoriteten av de som var här visserligen hade passerat medelåldern var det inte brist på ungdomar. Under tältet framför scenen vid vattnet satt tjejer och killar bänkade med dragspelen vid sin sida. Sara Lundgren, 12, från Vargön var här för att spela på allspelet och med ensemblen Framtidsorkestern. – Jag var här förra året också när festivalen hölls på Ursand. Jag älskar dragspel och det är roligt att spela ihop med andra på scen, sa hon leende, innan hon gick upp på estraden för att gå loss på knapparna tillsammans med de andra spelglada dragspelsfantaster som hade tagit sig hit.

Som konferencier Kent-Ove "Mille" Melin sammanfattade det, innan konserterna drog igång: – Vi är här för att njuta av bra musik hela dagen! Publiken svarade genast med jubel och applåder, och så klingade de första tonerna ut över Hamngatan. Först ut var Lördagsvalsen, därefter Amerikansk träskopolka, Trolleboschottis och sist Taube-klassikern Drömmen om Elin. Under ledning av festivalgeneral Stefan Wenerklang var det ett allspel av träffsäkra melodier.

Men framför allt blev det uppenbart att dragspelet är ett instrument som står för glädje och gemenskap. Leenden syntes på allas läppar, och sida vid sida med var och gemene man och kvinna syntes ingen mindre än dragspelsstjärnan Bengan Jansson, som nog för de flesta är mest känd för sin roll som speleman i Kalle Moraeus orkester.

ANNONS

Så där fortsatte sedan dagen, med uppvisningar av allt från lägerungdomarnas orkester till Lars Karlsson Band och dragspelsvärldsmästaren Öivind Farmen. För att nämna några. Ett "jädra bra drag", med andra ord.

ANNONS