"Rummet i rummet" av Yngve Bothén visas på Konsthallen i Trollhättan mellan 6 september och 26 oktober.
"Rummet i rummet" av Yngve Bothén visas på Konsthallen i Trollhättan mellan 6 september och 26 oktober.

Trollhättan genom konstens ögon

Rummet i rummet. Det heter den nya utställningen av Yngve Brothén som har vernissage på konsthallen i helgen. – Hela utställningen handlar om Trollhättan, berättar konstnären.

ANNONS
|

Han kallas baklängesmålaren, Yngve Brothén. Detta för att han målar sina bilder underifrån, på en glasskiva. Därefter applicerar han en duk på glaset, och drar av både duk och motiv från glasskivan.

– Jag är allergisk mot "valkar" av färg och penselspår i tavlorna. Det blir för impressionistiskt, säger Yngve Bothén.

Det är första gången Yngve Bothén ställer ut i Trollhättan, och han har gått tillväga på liknande sätt som på flera andra orter han ställt ut i, där Uddevalla kan nämnas. Nämligen dykt ner i ortens historia.

– Peter (Hagsér, verksamhetsansvarig på Konsthallen, reds. anm) ville att jag skulle göra en utställning. Jag visste ingenting då, om vad resultatet skulle bli. Det har gett sig under tiden. Jag visste bara att det skulle handla om Trollhättan.

ANNONS

Det var för ett år sedan som Yngve Bothén fick uppdraget att skildra staden genom en konstnärs ögon, och han har gått grundligt tillväga.

6000 digitaliserade bilder från Innovatums arkiv och hans egna foton har skapat en bildvärld med både fotografier och målningar.

De flesta är dubbelexponeringar som visar en ny och en gammal trollhättebild, som vävs samman. Även flera av målningarna är gjorda som triptyker, där motiven återfinns i en eller flera av konstverken. Ibland väldigt abstrakt.

– Från början hade jag inte tänkt använda mig av foto över huvud taget. Men sen insåg jag att det inte gick att göra en bättre målning, berättar Yngve.

På de dubbelexponerade bilderna är de äldre fotografierna är svartvita och de nyare i färg. På flera ställen upplever man att personerna från de olika årtiondena interagerar med varann.

– Här möter två nutida trollhättebor en kille från 40-talet, visar Yngve Bothén på en bild.

Gamla verktyg och maskiner har också en stor del i utställning. Bland annat står en transformator, en oljepump och en regulator från Olidan utställda. De pryds samtliga av uppstoppade ugglor med vita ögon. De är blinda och kan ses som en kommentar till vårt nutida slit och släng-samhälle.

ANNONS

– Klokhetens gudinna Minerva avbildades ofta med en uggla. Här har klokheten varit blind och inte förstått att vi förstör jordklotet, säger Yngve Bothén.

Att visa konstverken just på Konsthallen på Innovatum, med den industriella historia som finns där, ger en extra dimension åt utställningen, menar Yngve Bothén.

– Det var här på Innovatum de fick en beställning på tusen ånglok från Sovjet. De fick betalt i rent guld, närmare bestämt 16 ton.

Yngve Bothén tycker att det fanns ett större formspråk även inom industrin, förr i tiden.

– Olidan är fascinerande. Som ett ointagligt fort, välgjort in i minsta detalj. Idag bygger de plåtskjul.

I en annan del av utställningen visar Yngve Bothén en rad med gamla kontrollpaneler, också dessa från Olidan.

– Det här är kolmårdsmarmor. Varje platta väger minst 50 kilo.

Yngve Bothén vill dock inte ställa ut föremålen som de är, "ready-made", utan vill gärna tillföra något extra. Därför har kontrollpanelerna fått extra glasdetaljer.

– Uppifrån så blir det nästan som ett industrilandskap.

Namnet på utställningen – Rummet i rummet – syftar på de flera delar som finns. En del av utställningen är vigt åt en film, där gamla och nya bilder från Trollhättan återkommer igen. Den här gången visas de mot en fond av rörligt vatten. Vatten som, givetvis, är lokalt.

ANNONS

– Jag har filmat det översta fallet uppifrån, berättar Yngve.

Många av bilderna som visas, både på filmen och i resten av utställningen, berör marknadsdagar.

– I Trollhättan har mycket handlat om marknadsdagar, och det är fortfarande en viktig mötesplats för folk.

ANNONS