Laila hyllas i specialskriven föreställning

Det har gått fem år sedan Laila Westersund gick ur tiden. Nu hyllas yrvädret från Trollhättan med en specialskriven show. – Hon älskade att stå på scenen, säger hennes goda vän Birgit Carlstén.

ANNONS
|

Birgit Carlstén är känd som Édith Piaf-tolkare av rang och har även synts i mängder av olika sceniska sammanhang. När hon valdes in i Sällskapet Stallfåglarna var Laila Westersund hennes fadder. De lärde känna varandra genom jobbet och blev med tiden nära vänner.

– Vi spelade ihop i Hagge Geigerts ”Snésprång” på Lisebergsteatern 1989-90 och efter det fortsatte det bara. Hon är gudmor till min dotter och var och hälsade på oss ofta. När vi bodde i Dalarna hade hon till och med en namnskylt på dörren till sitt rum, berättar Birgit.

– Jag lärde känna båda sidorna av henne, för det var inte BARA glitter och glamour. Det fanns en LITEN Laila också!

ANNONS

Förra året blev Birgit uppringd av skådespelerskan och producenten Carina Perenkranz (för de flesta mest känd som ena halva av reklam-tv-profilerna Judit & Judit), som tyckte det var dags att se till att Laila Westersund inte glöms bort och att nya generationer får möjlighet att ta del av hennes många fullträffar på scener över hela landet.

– Först blev jag tillfrågad om att regissera en föreställning om Laila och jag tänkte oj oj, ska jag våga det? Sedan blev det att jag skulle skriva manus också och till slut skulle vara med och spela också ... Jag vet inte om jag är klok, men jag tackade ja till hela trestegsraketen, berättar Birgit med ett skratt.

Tillsammans med Carina Perenkranz och Kai Lärka, en de två första mottagarna av Laila Westersund-stipendiet, och musikern Lennart Palm har hon sedan format föreställningen ”Länge leve Laila”, som får galapremiär i Hebeteatern i yrvädrets hemstad i morgon.

– När vi presenterade föreställningen under Riksteaterns utbudsdagar ville Trollhättans Riksteaterförening så gärna att vi skulle lägga premiären där och det känns så rätt att ha den i just Trollhättan, fortsätter Birgit, som beskriver det de skapat som ”en underhållande berättelse om Laila”.

– Vi gör en del av hennes klassiska nummer, berättar om henne – vi har intervjuat en väldig massa människor!, visar bilder och filmklipp. Det finns så mycket bilder på Laila och hon har verkligen ändrat utseende genom åren!

ANNONS

På frågan om vad som gjorde Laila så speciell som skådespelerska svarar Birgit utan att tveka:

– Scennärvaron och timingen. Hennes timing var inte klok! I komedi handlar det om att slå in punchlinen exakt, annars faller det platt. Laila hade en förmåga att klyva luften med sina repliker.

– Jag är en stor beundrare av hennes sätt att behandla texten! Hon var perfektionist och kunde ofta texten redan när man skulle börja repa inför en uppsättning.

Det var på scenen Laila Westersund kände sig mest hemma, menar Birgit.

– Hon var gift med teatern och levde sitt liv där. Hon älskade att stå på scenen, men utanför den hade hon enormt dåligt självförtroende. De otroligt stora kontrasterna mellan svart och vitt gjorde henne till den hon var.

Fotnot: ”Länge leve Laila” ges i morgon i Hebeteatern och spelas därefter bland annat på Bohusläns museum i Uddevalla den 2 april. I höst kommer föreställningen tillbaka till Trollhättan, då som soppteater den 21 september.

Laila Bylitta Westersund föddes 27/3 1942 i Trollhättan.

Hon gjorde scendebut som fyraåring tillsammans med sin far. Då hade hon just börjat lära sig spela dragspel. Senare lade hon till trummor, piano och gitarr på meritlistan.

1957 vann hon en talangtävling i Uddevalla, arrangerad av Hagge Geigert och tidningen Bohusläningen.

1962-64 turnerade hon i folkparkerna med showen ”Flugan”, där hon bland annat framförde ”Trollet från Trollhättan”.

Från 1965 turnerade hon i folkparkerna med egna shower och efter 25 år belönades hon med folkparkernas guldnål.

Hon var Hagge Geigerts revyprimadonna på Lisebergsteatern under 30 år och har även gjort otaliga roller på teater och film.

Efter att ha dragit sig tillbaka från scenen övertalades hon av Krister Classon att 2004 återvända till Lisebergsteatern, där hon gjorde succé i långköraren ”Stulen kärlek”.

När hon avled 22/2 2011 hölls begravningsgudstjänsten, efter hennes egen önskan, på just Lisebergsteatern.

ANNONS