Leannova Engineering har i dag 20 olika kunder, varav Nevs är en av de större. Nu inför våren är siktet inställt på Kina, berättar Leannovas Tomas Camén (närmast), Christer Frykman och Martin Öman.
Leannova Engineering har i dag 20 olika kunder, varav Nevs är en av de större. Nu inför våren är siktet inställt på Kina, berättar Leannovas Tomas Camén (närmast), Christer Frykman och Martin Öman.

Leannova har Kina-planer

Ingenjörsbolaget LeanNova Engineering är i rörelse. De växer i antal, flyttar rent bokstavligen och funderar dessutom på att öppna nytt. En bra bit bort. – Vi överväger ett kontor i Kina, avslöjar vd Tomas Camén.

ANNONS
|

De har kunder i Sverige, Finland, England, Tyskland och Kina.

– Sedan får ni själva gissa vilka OEM:erna, säger Martin Öman, som är Leannovas operative chef

Flera av de OEM:er – original equipment manufacturer, eller fordonstillverkare som de ofta kallas – är ännu inte officiella. När TTELA träffade dem i höstas kunde de bland annat avslöja ett nytt samarbete med Jaguar Landrover, jämte tidigare kunder som Scania och Volvo Cars. Idag kan man även lägga till Nissan i England på listan av de kunder som Öman avslöjar.

– Totalt har vi 20 olika kunder, och Nevs är en av de större, säger vd Tomas Camén.

ANNONS

Varit med från starten

Leannova Engineering fungerar i dag som elbilskonsortiets ingenjörsstab och har bokstavligen varit med från starten. Leannova-ledningen var konkursförvaltarnas ingenjörsexpertis då Saab visades upp för spekulanter under förra våren. Idag arbetar de bland annat med att se över möjligheterna till en återstart av produktionen av 9-3, ett arbete som "går framåt" enligt dem själva.

Denna vecka firar företaget ett år och har under den tiden vuxit från 10 personer till över 100. Från att ha varit nästan uteslutande ex-Saabare har nu flera nyutexaminerade ingenjörer fått anställning.

– Vi gör trots expansionstakten ett nollresultat och det är vi ganska stolta över, säger ekonomichef Christer Frykman.

Över 100 anställda

Vi träffar dem i HP-huset på Stallbacka, där samarbetspartnern Combitech huserar. Inom kort ska Leannova flytta merparten av verksamheten ett stenkast bort, till Nevs nyetablerade företagsby utanför Saabs gamla tekniska. Idag är man lite över 100 anställda och ska bli fler.

– Vi räknar med att bli 50 till under 2013, säger Camén.

Efter en engelsk höst med Jaguar Landrover ser det nu ut att bli en vår i kinesiskt tecken. Delar av Leannova-ledningen har knappt återhämtat sig från jet-lag efter förra veckans besök i landet, och nu ser man alltså över möjligheterna till etablering där.

ANNONS

– För affärsrelationerna skull är det viktigt att ha folk på plats där, säger Camén.

– Men vi har inte lämnat ursprungsplanen, att lyfta hem så många projekt som möjligt till Trollhättan. Det har gått bra hittills.

ANNONS